Puhumattomien kehitysvammaisten AAC-välineen käyttöönotto : palvelumuotoilu
Korkiala, Kalle (2021)
Korkiala, Kalle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823655
Tiivistelmä
Kommunikoinnin apuvälinettä tarvitsevat kehitysvammaiset kuuluvat Suomessa lääkinnällisen kuntoutuksen piiriin ja saavat siten lakisääteisesti tukea apuvälinepalvelulta. Apuvälineiden toimitus käyttäjälle tapahtuu apuvälineprosessissa, jonka tärkeänä osana toimii uuden AAC (Augmentative and Alternative Communication)-välineen käyttöönoton ohjaus. Oman ohjauksensa lisäksi AAC-välineen käyttäjä tarvitsee ympäristön lähi-ihmisten tukea pystyäkseen kommunikoimaan uudella tavalla. Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä pohja uudelle koulutus-, ohjaus- ja terapiapalveluita tarjoavan yrityksen palvelutarjoomalle luomalla valmis palvelupolku AAC-välineen käyttöönottoprosessiin. Palvelun lähtökohtana ovat toimeksiantajan havaitsemat puutteet AAC-välineen käyttöönottoprosessissa sekä toimeksiantajan halu työllistää itsensä tarjoamalla ratkaisua noihin puutteisiin.
Opinnäytetyönä olevan palvelun kehittäminen tehtiin palvelumuotoilun keinoin seuraten palvelumuotoiluprosessia. Työn tietoperustassa tutustuttiin sekä Suomen apuvälineprosessiin, AAC-välineisiin, AAC-välineiden käyttäjiin ja välineiden käyttöönoton haasteisiin että johtamisen, motivaation ja palvelumuotoilun teorioihin. Tietoperustan avulla luotiin prototyyppi AAC-välineen käyttöönoton palvelupolusta. Palvelupolun prototyyppi testattiin palvelumuotoiluprosessin mukaisesti lopullisen palvelun käyttäjiä vastaavalla ryhmällä ja heidän käyttökokemuksiaan mitattiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin.
Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena valmistui toimiva palvelupolku toimeksiantajan käyttöön. Haastattelujen perusteella palvelu on lähtökohtaisesti hyvä ja sille on tarvetta. Vastaajien mukaan nykyisellä toimintatavalla ympäristön lähi-ihmiset eivät saa AAC-välineen käyttöön riittävästi ohjausta, jota he kokivat tarvitsevansa. In Finland, people who have disabilities and need for a communication aid, are covered by medical rehabilitation and served with aid service. The operational participation of the aid takes place in the aid process. For the people who needs aid the most important part of the process is the introduction of the new AAC (Augmentative and Alternative Communication) system. In addition of their own guidance, users of the AAC system need an environment with people close to them to be able to communicate in a new way. The purpose of the thesis is to create a new service which provides guidance AAC system user and the people in AAC system user’s environment. The service is provided for the client. The starting point of the service is the shortcomings in the aid service provided today identified by the client and the purpose is to find solutions for those shortcomings.
The development of the service in the thesis was done by the means of service design and it follows the service design process. The knowledge base of the thesis was formed from theories of management, motivation and service design as well as exploring the background of Finnish AAC aid process, AAC system and users of AAC system and challenges of the AAC system introduction. The knowledge base was used to create a service path prototype for the Introduction of a new AAC system –service. According to the service design process the prototype was tested by service users and their experiences were measured by means of semi-structured interview.
As a result of the service design process there was a functional service path for the client´s use. Based on the interviews, the service is good and there is a need for it. According to the responders they feel like they would get better guidance with new service compared to the aid process today.
Opinnäytetyönä olevan palvelun kehittäminen tehtiin palvelumuotoilun keinoin seuraten palvelumuotoiluprosessia. Työn tietoperustassa tutustuttiin sekä Suomen apuvälineprosessiin, AAC-välineisiin, AAC-välineiden käyttäjiin ja välineiden käyttöönoton haasteisiin että johtamisen, motivaation ja palvelumuotoilun teorioihin. Tietoperustan avulla luotiin prototyyppi AAC-välineen käyttöönoton palvelupolusta. Palvelupolun prototyyppi testattiin palvelumuotoiluprosessin mukaisesti lopullisen palvelun käyttäjiä vastaavalla ryhmällä ja heidän käyttökokemuksiaan mitattiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin.
Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena valmistui toimiva palvelupolku toimeksiantajan käyttöön. Haastattelujen perusteella palvelu on lähtökohtaisesti hyvä ja sille on tarvetta. Vastaajien mukaan nykyisellä toimintatavalla ympäristön lähi-ihmiset eivät saa AAC-välineen käyttöön riittävästi ohjausta, jota he kokivat tarvitsevansa.
The development of the service in the thesis was done by the means of service design and it follows the service design process. The knowledge base of the thesis was formed from theories of management, motivation and service design as well as exploring the background of Finnish AAC aid process, AAC system and users of AAC system and challenges of the AAC system introduction. The knowledge base was used to create a service path prototype for the Introduction of a new AAC system –service. According to the service design process the prototype was tested by service users and their experiences were measured by means of semi-structured interview.
As a result of the service design process there was a functional service path for the client´s use. Based on the interviews, the service is good and there is a need for it. According to the responders they feel like they would get better guidance with new service compared to the aid process today.