Lasten hätäensiapukoulutuskonseptin kehittäminen päiväkodin työntekijöille
Selkälä, Emma-Liina (2021)
Selkälä, Emma-Liina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823653
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina, ja sen tarkoituksena oli kehittää päiväkodin työntekijöille tarvelähtöinen lapsen hätäensiapukoulutuskonsepti. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli yksityinen palvelusetelipäiväkoti Pohjois-Suomessa. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään lapsen hätäensiapua koskeviin aihealueisiin. Lisäksi tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatusta ja sen turvallisuutta.
Yksityiselle palvelusetelipäiväkodille kehitetty tarvelähtöinen lapsen hätäensiapukoulutuskonsepti sisältää kolme sähköistä Google Forms – kyselylomaketta. Näistä kahta käytettiin alkukartoituskyselyihin, joiden avulla kerättiin tietoa päiväkodin henkilökunnan hätäensiapuosaamisen tasosta ja päiväkodin johdon ajatuksia varhaiskasvatuksen turvallisuuteen liittyen. Kolmas kyselylomake on ns. palautekyselylomake, jolla voidaan mitata päiväkodin työntekijöiden subjektiivisia näkemyksiä siitä, kuinka paljon lapsen hätäensiapukoulutus paransi heidän osaamistaan. Näiden kyselylomakkeiden lisäksi lapsen hätäensiapukoulutuskonsepti sisältää alkukartoituskyselyjen tulosten perusteella tuotetun koulutuspäivän toteutussuunnitelman, ennakkolukupaketin ja koulutusmateriaalin, josta osa hyödynnetään lisäksi hätäensiaputaskuoppaan sisällöksi. Varsinainen lapsen hätäensiapukoulutuspäivän järjestäminen ja siitä kerätty palaute jatkokehittämistä varten rajattiin tämän opinnäytetyöprosessin ulkopuolelle.
Koulutuskonseptin kehittämisen tueksi toteutetut kyselyt kohdistuivat vain yhteen palvelusetelipäiväkotiin ja sen henkilökuntaan, ja sen vuoksi niiden tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä muihin varhaiskasvatusyksikköihin. Kyselyjen avulla on kuitenkin jatkossa mahdollista kerätä vertailukelpoista ja luotettavaa tietoa kyseisen päiväkodin henkilökunnan hätäensiapuosaamisesta ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetyn koulutuskonseptin avulla voidaan vahvistaa päiväkodin henkilöstön ammatillista lapsen hätäensiapuosaamista ja päiväkodin varhaiskasvatuksen arjen turvallisuutta. Tämä kehittämisprojekti ei pääty tähän, vaan toimeksiantajan tavoitteena on luoda lapsen hätäensiapukoulutuksesta säännöllinen täydennyskoulutuskäytäntö, joka mahdollistaa ja kannustaa työntekijöitä ylläpitämään ja kehittämään turvallisuusosaamistaan kokonaisvaltaisesti.
Yksityiselle palvelusetelipäiväkodille kehitetty tarvelähtöinen lapsen hätäensiapukoulutuskonsepti sisältää kolme sähköistä Google Forms – kyselylomaketta. Näistä kahta käytettiin alkukartoituskyselyihin, joiden avulla kerättiin tietoa päiväkodin henkilökunnan hätäensiapuosaamisen tasosta ja päiväkodin johdon ajatuksia varhaiskasvatuksen turvallisuuteen liittyen. Kolmas kyselylomake on ns. palautekyselylomake, jolla voidaan mitata päiväkodin työntekijöiden subjektiivisia näkemyksiä siitä, kuinka paljon lapsen hätäensiapukoulutus paransi heidän osaamistaan. Näiden kyselylomakkeiden lisäksi lapsen hätäensiapukoulutuskonsepti sisältää alkukartoituskyselyjen tulosten perusteella tuotetun koulutuspäivän toteutussuunnitelman, ennakkolukupaketin ja koulutusmateriaalin, josta osa hyödynnetään lisäksi hätäensiaputaskuoppaan sisällöksi. Varsinainen lapsen hätäensiapukoulutuspäivän järjestäminen ja siitä kerätty palaute jatkokehittämistä varten rajattiin tämän opinnäytetyöprosessin ulkopuolelle.
Koulutuskonseptin kehittämisen tueksi toteutetut kyselyt kohdistuivat vain yhteen palvelusetelipäiväkotiin ja sen henkilökuntaan, ja sen vuoksi niiden tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä muihin varhaiskasvatusyksikköihin. Kyselyjen avulla on kuitenkin jatkossa mahdollista kerätä vertailukelpoista ja luotettavaa tietoa kyseisen päiväkodin henkilökunnan hätäensiapuosaamisesta ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetyn koulutuskonseptin avulla voidaan vahvistaa päiväkodin henkilöstön ammatillista lapsen hätäensiapuosaamista ja päiväkodin varhaiskasvatuksen arjen turvallisuutta. Tämä kehittämisprojekti ei pääty tähän, vaan toimeksiantajan tavoitteena on luoda lapsen hätäensiapukoulutuksesta säännöllinen täydennyskoulutuskäytäntö, joka mahdollistaa ja kannustaa työntekijöitä ylläpitämään ja kehittämään turvallisuusosaamistaan kokonaisvaltaisesti.