Kosmetologien työhyvinvoinnin ja asenteiden ymmärtäminen osana liiketoiminnan kasvua
Kyntölä, Susanna (2024)
Kyntölä, Susanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää, miten kosmetologit kykenevät johtamaan liiketoimintaansa, kehittämään omaa tietotaitoaan ja osaamistaan muuttuvassa maailmassa, ja miten he kokevat oman työhyvinvointinsa kasvavien ja moninaisten haasteiden keskellä. Tämä opinnäytetyö tehdään yhteistyössä Berner Oy:n ammattikosmetiikan osaston kanssa. Työn tarkoituksena on lisätä ymmärrystä yrityksen asiakaskosmetologien arjen haasteista sekä löytää keinoja siihen, miten yritys voisi tukea hoitola-asiakkaitaan kaikkien muutosten keskellä, jotta he voisivat menestyä ja kukoistaa omassa työssään.
Opinnäytetyö on kyselytutkimus, jolla kartoitettiin mahdollisia ratkaisuja liiketoiminnan, erityisesti myynnin haasteisiin, ja tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kehittämään Berner Oy:n ammattikosmetiikan liiketoimintaa. Kyselyllä kerätään tietoa asiakasyritysten liiketoiminnan ja yritysten brändin hallinnasta, liiketoiminnan tavoitteista sekä siitä, mitä he toivovat brändikumppaniltaan liiketoiminnan tukemiseksi. Kysymyksillä selvitettiin myös, minkälaisilla myynnin ja markkinoinnin toimenpiteillä olisi merkittävin liiketoimintaa tukeva vaikutus, ja mitkä aiheet koulutuksen sisältönä tuottaisivat asiakkaille lisäarvoa. Lisäksi kysely kartoitti ammatissa toimivien kosmetologien työhyvinvoinnin kokemuksia, työmotivaation lähteitä sekä työstä koettua merkityksellisyyttä sekä mahdollisia kuorimittavuutta aiheuttavia tekijöitä.
Lähtöoletuksena oli, että kosmetologin työssä toteutuvat ihmisen psykologiset perustarpeet sekä hyvinvoinnin tekijät, jotka toimivat kosmetologin työmotivaation lähteinä. Opinnäytetyön viitekehyksenä on ihmisen yksilön psykologiset perustarpeet sekä PERMA, hyvinvoinnin teoria. Lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan resilienssin merkitystä ja mistä resilienssi syntyy sekä hyvinvoinnin perustekijöiden ja asenteen vaikutuksia resilienssin vahvistajana.
Tutkimuksen tulokset kertoivat korkeasta asiakastyytyväisyydestä, jopa 96 % vastaajista suosittelisi yritystä muille. Tutkimuksen mukaan yritys tuottaa monipuolisesti markkinointimateriaaleja asiakashoitoloiden tarpeisiin sekä tarjoaa aktiivisesti tuotekampanjoitamyynnin edistämiseksi, mutta kehitystyötä pitää vielä tehdä parempien kampanjakokonaisuuksien toteuttamiseksi. Yrityksen tarjoama koulutus ammattilaisille on monipuolista, lisää heidän ammatillista osaamistaan ja haastaa heidän taitojaan kosmetologeina, mutta tulevaisuudessa koulutussisältöä tulee kehittää kattamaan aiheita raaka-aineista ja ihonhoidon mahdollisuuksista, myynnistä ja markkinoinnista sekä kosmetiikan lainsäädännöstä. Lähtöolettamuksen mukaisesti tämä tutkimus osoittaa, että kosmetologin työssä toteutuvat ihmisen psykologiset perustarpeet sekä hyvinvoinnin tekijät. Kosmetologit kokevat työnsä mielekkääksi, he voivat itse päättää työhön vaikuttavista tekijöistä sekä työssä tehtävistä päätöksistä. Työssä voi käyttää omia vahvuuksiaan ja työ vastaa omia arvoja. Työn perusluonteeseen kuuluu muiden auttaminen ja toisen ihmisen ongelmien ratkominen, mikä tuo kokemuksia kyvykkyydestä ja saavutuksista sekä tarjoaa merkityksellisiä ihmissuhteita. Näistä tekijöistä kumpuaa kosmetologin työn motivaatio sekä resilienssi kestää haasteita ja vaikeita aikoja.
Opinnäytetyö on kyselytutkimus, jolla kartoitettiin mahdollisia ratkaisuja liiketoiminnan, erityisesti myynnin haasteisiin, ja tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kehittämään Berner Oy:n ammattikosmetiikan liiketoimintaa. Kyselyllä kerätään tietoa asiakasyritysten liiketoiminnan ja yritysten brändin hallinnasta, liiketoiminnan tavoitteista sekä siitä, mitä he toivovat brändikumppaniltaan liiketoiminnan tukemiseksi. Kysymyksillä selvitettiin myös, minkälaisilla myynnin ja markkinoinnin toimenpiteillä olisi merkittävin liiketoimintaa tukeva vaikutus, ja mitkä aiheet koulutuksen sisältönä tuottaisivat asiakkaille lisäarvoa. Lisäksi kysely kartoitti ammatissa toimivien kosmetologien työhyvinvoinnin kokemuksia, työmotivaation lähteitä sekä työstä koettua merkityksellisyyttä sekä mahdollisia kuorimittavuutta aiheuttavia tekijöitä.
Lähtöoletuksena oli, että kosmetologin työssä toteutuvat ihmisen psykologiset perustarpeet sekä hyvinvoinnin tekijät, jotka toimivat kosmetologin työmotivaation lähteinä. Opinnäytetyön viitekehyksenä on ihmisen yksilön psykologiset perustarpeet sekä PERMA, hyvinvoinnin teoria. Lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan resilienssin merkitystä ja mistä resilienssi syntyy sekä hyvinvoinnin perustekijöiden ja asenteen vaikutuksia resilienssin vahvistajana.
Tutkimuksen tulokset kertoivat korkeasta asiakastyytyväisyydestä, jopa 96 % vastaajista suosittelisi yritystä muille. Tutkimuksen mukaan yritys tuottaa monipuolisesti markkinointimateriaaleja asiakashoitoloiden tarpeisiin sekä tarjoaa aktiivisesti tuotekampanjoitamyynnin edistämiseksi, mutta kehitystyötä pitää vielä tehdä parempien kampanjakokonaisuuksien toteuttamiseksi. Yrityksen tarjoama koulutus ammattilaisille on monipuolista, lisää heidän ammatillista osaamistaan ja haastaa heidän taitojaan kosmetologeina, mutta tulevaisuudessa koulutussisältöä tulee kehittää kattamaan aiheita raaka-aineista ja ihonhoidon mahdollisuuksista, myynnistä ja markkinoinnista sekä kosmetiikan lainsäädännöstä. Lähtöolettamuksen mukaisesti tämä tutkimus osoittaa, että kosmetologin työssä toteutuvat ihmisen psykologiset perustarpeet sekä hyvinvoinnin tekijät. Kosmetologit kokevat työnsä mielekkääksi, he voivat itse päättää työhön vaikuttavista tekijöistä sekä työssä tehtävistä päätöksistä. Työssä voi käyttää omia vahvuuksiaan ja työ vastaa omia arvoja. Työn perusluonteeseen kuuluu muiden auttaminen ja toisen ihmisen ongelmien ratkominen, mikä tuo kokemuksia kyvykkyydestä ja saavutuksista sekä tarjoaa merkityksellisiä ihmissuhteita. Näistä tekijöistä kumpuaa kosmetologin työn motivaatio sekä resilienssi kestää haasteita ja vaikeita aikoja.