ICT-kehityksen toimintamallit. Case Järvenpään kaupunki
Kuusela, Jukka (2024)
Kuusela, Jukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023750
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän toimeksiantajana on Järvenpään kaupunki. Järvenpään kaupunki on noin 44 000 asukkaan kaupunki Keski-Uudeltamaalta. Tämän kehittämistyöntavoitteena on analysoida Järvenpään kaupungin tietohallinnon organisoitumista ja ICT-kehittämiseen liittyvää päätöksentekoa ja valinta-arkkitehtuuria sekä esittää kehittämisehdotuksia toimintamallien kehitykseen.
Tutkimuksen tietoperustana käytettiin käyttäytymistaloustieteellistä tutkimusta ja kirjallisuutta sekä tietohallinnon järjestämiseen liittyvää tutkimusta ja kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Aineiston muodostavat puolistrukturoidut teemahaastattelut, kehittämistoiminnasta saatavilla ollut dokumentaatio sekä tietohallinnon henkilöstölle järjestetty työpajatyöskentely.
Kirjallisuuden ja tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta laadittiin analyysi tietohallinnon organisoitumisesta kehittämistehtävissä sekä siihen liittyvän päätöksenteon kontekstista. Analyysin lopputuloksena tietohallinnon kehittämistoimintaan liittyvä päätöksenteon kontekstiin saatiin kuvattua ominaispiirteineen.
Haastatteluissa ja dokumentaation analysoinnissa nousi esiin tärkeitä näkökulmia tietohallinnon toimintamalleihin liittyen. Olennaisimpana havaintona voidaan pitää nykyisten toimintaohjeiden laajaa soveltamisen kirjoa operatiivisen johtamisen suurta merkitystä ICT-kehittämisessä.
Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia toimintamallien kehittämiseen. Kehitysehdotukset liittyvät hankintojen vaatimusmäärittelyjen oletusarvojen kehittämiseen, yhtenäisen kriteeristön laadintaan referenssipisteiden asettamiseksi sekä käyttäytymistaloustieteellisten interventioiden hyödyntämiseen toimintamallin jatkokehityksessä.
Tutkimuksen tietoperustana käytettiin käyttäytymistaloustieteellistä tutkimusta ja kirjallisuutta sekä tietohallinnon järjestämiseen liittyvää tutkimusta ja kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Aineiston muodostavat puolistrukturoidut teemahaastattelut, kehittämistoiminnasta saatavilla ollut dokumentaatio sekä tietohallinnon henkilöstölle järjestetty työpajatyöskentely.
Kirjallisuuden ja tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta laadittiin analyysi tietohallinnon organisoitumisesta kehittämistehtävissä sekä siihen liittyvän päätöksenteon kontekstista. Analyysin lopputuloksena tietohallinnon kehittämistoimintaan liittyvä päätöksenteon kontekstiin saatiin kuvattua ominaispiirteineen.
Haastatteluissa ja dokumentaation analysoinnissa nousi esiin tärkeitä näkökulmia tietohallinnon toimintamalleihin liittyen. Olennaisimpana havaintona voidaan pitää nykyisten toimintaohjeiden laajaa soveltamisen kirjoa operatiivisen johtamisen suurta merkitystä ICT-kehittämisessä.
Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia toimintamallien kehittämiseen. Kehitysehdotukset liittyvät hankintojen vaatimusmäärittelyjen oletusarvojen kehittämiseen, yhtenäisen kriteeristön laadintaan referenssipisteiden asettamiseksi sekä käyttäytymistaloustieteellisten interventioiden hyödyntämiseen toimintamallin jatkokehityksessä.