Kansainvälisen muotibrändin ja agentuurin yhteistyön kehittäminen
Kiiskinen, Emma (2024)
Kiiskinen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062623860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062623860
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli löytää ne elementit, jotka ovat tärkeitä kansainvälisen muotibrändin edustajille sekä heidän kanssaan yhteistyötä tekevälle agentuurille. Tarkoituksena oli selvittää molempien osapuolten odotuksia yhteistyökumppanin suhteen sekä ajatuksia yhteistyön kehittämiskohteista. Toimeksiantajana oli Suomessa toimiva muodin alan agentuuri, joka työskentelee noin kymmenen kansainvälisen muotibrändin kanssa. Kehittämistyöllä pyrittiin molemminpuoliseen hyötyyn yhteistyön kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Teoriapohjassa määriteltiin brändi ja agentuuri sekä heidän sisäiset sidosryhmänsä, jotka tekevät yhteistyötä toisen osapuolen kanssa. Teoriapohja käsitteli yritysten välistä yhteistyötä, jossa tärkeimmiksi teemoiksi nousivat vuorovaikutus sekä arvot ja arvon luonti. Teorian mukaan yhteistyön kehittäminen lähtee toisen tarpeiden ja toiveiden huomioinnin sekä molemminpuolisen kunnioituksen kautta. Jo yhteistyön alkuvaiheessa olisi hyvä tehdä selväksi molempien odotukset yhteistyökumppaniaan kohtaan.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Laadullinen menetelmä valikoitui kehittämistyöhön, koska siinä ei pyritty yleistämään vaan kehittämään kahden todellisen yhteistyökumppanin välistä toimintaa. Teemat muodostuivat teoriapohjan kautta ja ne olivat yritysten välinen yhteistyö, vuorovaikutus sekä arvot ja arvostus. Haastateltavien joukossa oli erilaisissa työtehtävissä toimivia henkilöitä molemmilta osapuolilta, jotta aineisto olisi mahdollisimman monipuolinen. Haastatteluja käytiin yhteensä kuusi kappaletta, kolme agentuurin puolelta sekä kolme kansainvälisten muotibrändien puolelta. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Kehittämistyön tuloksena selvisi, että kansainvälisen muotibrändin sekä agentuurin edustajat odottavat pitkälti samankaltaisia asioita yhteistyössä. Tärkeimpiä asioita molemmille osapuolille oli toimiva vuorovaikutus, pitkäaikainen kumppanuus ja yhteiset tavoitteet sekä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden täyttäminen. Brändin edustajille oli erityisen tärkeää, että agentuurin edustajat tekevät maksukykyisten asiakkaiden kanssa töitä ja agentuurin edustajille, että brändin edustajat pystyvät tarjoamaan heille parasta mahdollista tukea tarpeen mukaan, esimerkiksi tarjoamalla nopeita vastauksia sekä hyvin toimivat järjestelmät.
Kummankin yhteistyön osapuolen tarpeiden ja odotusten pohjalta haettiin kehitysideoita yhteistyön parantamiseksi. Kehittämisehdotukset liittyivät säännöllisten rutiinien määrittämiseen yhdessä, toisen osapuolen tarpeiden ja toiveiden huomiointiin sekä oman työn seurantaan ja kehittämiseen. Kehittämistyö keskittyi kahden todellisen muodin alan yrityksen väliseen yhteistyöhön, eikä siinä pyritty hakemaan yleistä käsitystä aiheesta. Kuitenkin työn tuloksia voivat hyödyntää myös muut saman alan sekä eri alojen yritykset soveltaen yhteistyönkumppaneidensa kanssa.
Teoriapohjassa määriteltiin brändi ja agentuuri sekä heidän sisäiset sidosryhmänsä, jotka tekevät yhteistyötä toisen osapuolen kanssa. Teoriapohja käsitteli yritysten välistä yhteistyötä, jossa tärkeimmiksi teemoiksi nousivat vuorovaikutus sekä arvot ja arvon luonti. Teorian mukaan yhteistyön kehittäminen lähtee toisen tarpeiden ja toiveiden huomioinnin sekä molemminpuolisen kunnioituksen kautta. Jo yhteistyön alkuvaiheessa olisi hyvä tehdä selväksi molempien odotukset yhteistyökumppaniaan kohtaan.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Laadullinen menetelmä valikoitui kehittämistyöhön, koska siinä ei pyritty yleistämään vaan kehittämään kahden todellisen yhteistyökumppanin välistä toimintaa. Teemat muodostuivat teoriapohjan kautta ja ne olivat yritysten välinen yhteistyö, vuorovaikutus sekä arvot ja arvostus. Haastateltavien joukossa oli erilaisissa työtehtävissä toimivia henkilöitä molemmilta osapuolilta, jotta aineisto olisi mahdollisimman monipuolinen. Haastatteluja käytiin yhteensä kuusi kappaletta, kolme agentuurin puolelta sekä kolme kansainvälisten muotibrändien puolelta. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Kehittämistyön tuloksena selvisi, että kansainvälisen muotibrändin sekä agentuurin edustajat odottavat pitkälti samankaltaisia asioita yhteistyössä. Tärkeimpiä asioita molemmille osapuolille oli toimiva vuorovaikutus, pitkäaikainen kumppanuus ja yhteiset tavoitteet sekä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden täyttäminen. Brändin edustajille oli erityisen tärkeää, että agentuurin edustajat tekevät maksukykyisten asiakkaiden kanssa töitä ja agentuurin edustajille, että brändin edustajat pystyvät tarjoamaan heille parasta mahdollista tukea tarpeen mukaan, esimerkiksi tarjoamalla nopeita vastauksia sekä hyvin toimivat järjestelmät.
Kummankin yhteistyön osapuolen tarpeiden ja odotusten pohjalta haettiin kehitysideoita yhteistyön parantamiseksi. Kehittämisehdotukset liittyivät säännöllisten rutiinien määrittämiseen yhdessä, toisen osapuolen tarpeiden ja toiveiden huomiointiin sekä oman työn seurantaan ja kehittämiseen. Kehittämistyö keskittyi kahden todellisen muodin alan yrityksen väliseen yhteistyöhön, eikä siinä pyritty hakemaan yleistä käsitystä aiheesta. Kuitenkin työn tuloksia voivat hyödyntää myös muut saman alan sekä eri alojen yritykset soveltaen yhteistyönkumppaneidensa kanssa.