Creating a video game tutorial
Lehtineva, Samu (2024)
Lehtineva, Samu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062723886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062723886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli videopelien tutoriaalit. Tarkoituksena oli tutkia, miksi tutoriaali on tärkeä ja miten luodaan hyvä tutoriaali. Lisäksi työssä parannettiin olemassaolevan pelin tutoriaalia.
Aluksi työssä selvitettiin, mikä tutoriaali on ja millaisia tutoriaaleja on olemassa. Sitten selvitettiin, mikä merkitys tutoriaaleilla on käyttäjälle. Seuraavaksi luotiin lista säännöistä, joita kannattaa seurata tutoriaalin luonnissa. Sääntöjen laatimisessa hyödynnettiin kahta esimerkkipeliä, ja selvitettiin, kuinka tarkasti ne seuraavat näitä sääntöjä. Viimeisessä luvussa parannettiin opinnäytetyön tekijän kehittämän pelin tutoriaalia seuraten näitä sääntöjä.
Tutoraali on tärkeä osa videopeliä, mutta aina ei ole selvää, miten siitä tehdään hauska ja opettava. Opinnäytetyöstä selviääkin, että jokainen peli tarvitsee erilaisen tutoriaalin, vaikkakin erilaisten tutoriaalinen luonnissa voi hyödyntää niille yhteisiä lainalaisuuksia.
Aluksi työssä selvitettiin, mikä tutoriaali on ja millaisia tutoriaaleja on olemassa. Sitten selvitettiin, mikä merkitys tutoriaaleilla on käyttäjälle. Seuraavaksi luotiin lista säännöistä, joita kannattaa seurata tutoriaalin luonnissa. Sääntöjen laatimisessa hyödynnettiin kahta esimerkkipeliä, ja selvitettiin, kuinka tarkasti ne seuraavat näitä sääntöjä. Viimeisessä luvussa parannettiin opinnäytetyön tekijän kehittämän pelin tutoriaalia seuraten näitä sääntöjä.
Tutoraali on tärkeä osa videopeliä, mutta aina ei ole selvää, miten siitä tehdään hauska ja opettava. Opinnäytetyöstä selviääkin, että jokainen peli tarvitsee erilaisen tutoriaalin, vaikkakin erilaisten tutoriaalinen luonnissa voi hyödyntää niille yhteisiä lainalaisuuksia.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...