Herkkyyttä ja yhteispeliä ohjaukseen : opintojen ohjauksen kehittämishankkeen raportti
Editoija
Metsävuori, Leena
Mäntsälä, Tuija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-254-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-254-0
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoiden ohjaus on monitasoista ja monensuuntaista ihmisten välistä dynaamista vuorovaikutusta. Hyvä ohjaus edesauttaa opintojen etenemistä, vähentää keskeytyksiä, nopeuttaa tutkintojen valmistumista sekä mahdollistaa tehokkaan oppimisen.
Turun ammattikorkeakoulun Agricola-ohjelmaan kuuluvan ”ohjauksen kehittämishankkeen” tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden ohjausta siten, että kaikille opiskelijoille varmistetaan tasavertainen ja hyvä ohjaus opintojen eri vaiheissa. Kehittämiskohteita olivat opinto-ohjauksen työnjaon selventäminen ja resursointi, Ammatillinen kasvu -opintojakson uudistaminen, esteettömän opiskelun tukeminen sekä sähköisten ohjausta tukevien työkalujen kehittäminen. Lisäksi tarkasteltiin ulkomaalaisten opiskelijoiden ohjauksen erityiskysymyksiä ja toteutettiin kaksi ohjaushenkilöstölle suunnattua teemakeskustelukierrosta.
Julkaisussa käsitellään ohjausta ensin itse käsitteen, teorioiden ja ohjausmallien kautta sekä yleisesti että Turun ammattikorkeakoulun viitekehyksessä. Tämän jälkeen esitellään eri tulosalueilla toteutettujen teemakeskustelujen antia ja ohjauksen kehittämishankkeen osatehtävien tuloksia. Raportin loppuun on koottu suosituksia ja toimintaehdotuksia ohjauksen kehittämiseksi.
Turun ammattikorkeakoulun Agricola-ohjelmaan kuuluvan ”ohjauksen kehittämishankkeen” tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden ohjausta siten, että kaikille opiskelijoille varmistetaan tasavertainen ja hyvä ohjaus opintojen eri vaiheissa. Kehittämiskohteita olivat opinto-ohjauksen työnjaon selventäminen ja resursointi, Ammatillinen kasvu -opintojakson uudistaminen, esteettömän opiskelun tukeminen sekä sähköisten ohjausta tukevien työkalujen kehittäminen. Lisäksi tarkasteltiin ulkomaalaisten opiskelijoiden ohjauksen erityiskysymyksiä ja toteutettiin kaksi ohjaushenkilöstölle suunnattua teemakeskustelukierrosta.
Julkaisussa käsitellään ohjausta ensin itse käsitteen, teorioiden ja ohjausmallien kautta sekä yleisesti että Turun ammattikorkeakoulun viitekehyksessä. Tämän jälkeen esitellään eri tulosalueilla toteutettujen teemakeskustelujen antia ja ohjauksen kehittämishankkeen osatehtävien tuloksia. Raportin loppuun on koottu suosituksia ja toimintaehdotuksia ohjauksen kehittämiseksi.