Kirjanpidon vuosikello : opas asiakkaille tilikauden kulusta ja keskeisimmistä käsitteistä
Hiltula, Elina; Salmela, Roosa (2024)
Hiltula, Elina
Salmela, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070223939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070223939
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tilitoimistopalveluita tarjoavalle yritykselle opas heidän asiakasyrityksiänsä varten. Oppaassa kuvataan ja avataan tilikauden kulkua ja kirjanpidon keskeisimpiä käsitteitä. Toimeksiantajayritys valikoitui toimeksiantajaksi toisen opinnäytetyön tekijän työskennellessä siellä kirjanpidon työtehtävissä. Työskentelyn ohessa pohdittiin eri vaihtoehtoja opinnäytetyön aiheelle, mutta lopullinen idea oppaalle lähti havaitusta ja tunnistetusta tarpeesta sekä opinnäytetyön kirjoittajien ehdotuksesta tiivistäen samalla omissa opinnoissaan opiskellut asiat yhteen. Toimeksiantajayrityksellä ei aiemmin ollut vastaavaa opasta käytössään. He kokivat jokapäiväisessä työskentelyssään haasteita samojen toistuvien asiakaskysymysten sekä asiakkailtaan tulevien kirjanpidon näkökulmasta puutteellisten tietojen kanssa. Oppaan tavoitteena oli selkeyttää kirjanpitoon liittyviä käsitteitä ja menetelmiä asiakasyrityksille, joille kirjanpito ei ole entuudestaan tuttua sekä helpottaa, sujuvoittaa ja yhtenäistää toimeksiantajayrityksen työntekijöiden työskentelyä.
Opinnäytetyö muodostuu opinnäytetyöraportista sekä oppaasta. Tietoperusta pohjautuu ajantasaisiin lainsäädäntöihin, asetuksiin ja ohjeistuksiin sekä ammattikirjallisuuteen. Toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistyön menetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jossa käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä. Menetelminä toimivat haastattelut sekä osallistuva havainnointi. Näiden perusteella syntyi kokonaan uusi ja konkreettinen tuotos toimeksiantajayritykselle. Opas on tarkoitettu ainoastaan toimeksiantajayrityksen käyttöön, minkä vuoksi se on salattu.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa käsitellään kirjanpidon perusteita, säännöksiä ja eri osa-alueita. Toisessa luvussa keskitytään osakeyhtiöiden verotukseen, erityisesti tulo- ja palkkaverotukseen sekä arvonlisäveroon. Kolmannessa luvussa esitellään ja analysoidaan kuukausikirjanpidon prosessi. Neljäs luku käsittelee oppaan työvaiheita ja sen sisältöä. Raportin lopussa esitetään työn tulokset, johtopäätökset ja pohditaan kokonaisprosessia.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi yksinkertaistettu ja selkeä opas toimeksiantajayrityksen asiakasyrityksille. Opas selkeyttää tilikauden tapahtumia ja ohjaa asiakasyrityksiä toimimaan oikein tilikauden aikana kirjanpidon vaatimusten mukaisesti. Kehitysehdotuksena toimeksiantajayritys hyötyisi erillisistä syventävistä ohjeista kirjanpidon eri aihealueiden mukaisesti.
Opinnäytetyö muodostuu opinnäytetyöraportista sekä oppaasta. Tietoperusta pohjautuu ajantasaisiin lainsäädäntöihin, asetuksiin ja ohjeistuksiin sekä ammattikirjallisuuteen. Toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistyön menetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jossa käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä. Menetelminä toimivat haastattelut sekä osallistuva havainnointi. Näiden perusteella syntyi kokonaan uusi ja konkreettinen tuotos toimeksiantajayritykselle. Opas on tarkoitettu ainoastaan toimeksiantajayrityksen käyttöön, minkä vuoksi se on salattu.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa käsitellään kirjanpidon perusteita, säännöksiä ja eri osa-alueita. Toisessa luvussa keskitytään osakeyhtiöiden verotukseen, erityisesti tulo- ja palkkaverotukseen sekä arvonlisäveroon. Kolmannessa luvussa esitellään ja analysoidaan kuukausikirjanpidon prosessi. Neljäs luku käsittelee oppaan työvaiheita ja sen sisältöä. Raportin lopussa esitetään työn tulokset, johtopäätökset ja pohditaan kokonaisprosessia.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi yksinkertaistettu ja selkeä opas toimeksiantajayrityksen asiakasyrityksille. Opas selkeyttää tilikauden tapahtumia ja ohjaa asiakasyrityksiä toimimaan oikein tilikauden aikana kirjanpidon vaatimusten mukaisesti. Kehitysehdotuksena toimeksiantajayritys hyötyisi erillisistä syventävistä ohjeista kirjanpidon eri aihealueiden mukaisesti.