Päiväkirja kouluttautumisesta asiakasneuvojasta asiakkuusneuvojaksi pankissa
Leppäkoski, Essi (2024)
Leppäkoski, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024072224001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024072224001
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida henkilökohtaista ammatillista kehitystä asiakasneuvojasta asiakkuusneuvojaksi pankin sisällä. Merkittävänä osana oli osallistuminen pankin sisäiseen valmennukseen ja tavoitteena uuden nimikkeen sekä työnkuvan sisäistäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Tarkoituksena oli kuvata kymmenen viikon ajan omaa työskentelyä sekä viikkojen päätteeksi analysoida ja reflektoida valittuja aiheita. Jokaiselle viikolle valittiin ennakkoon aihe perustuen valmennuksen aikatauluun sekä henkilökohtaisesti toivottuihin kehityskohteisiin. Teemojen tavoitteena oli ymmärtää tulevan työnkuvan tarkoitus sekä kehittyä asiantuntijaksi omassa työssä. Opinnäytetyön aineisto perustui omiin henkilökohtaisiin havaintoihin ja ajatuksiin, joita pohdittiin viikkojen päätteeksi teoriaan sekä aikaisempiin tutkimuksiin verraten.
Opinnäytetyössä pankin sisäinen valmennus todettiin merkitykselliseksi sekä asiantuntijuuden kasvaneen työn edetessä. Tärkeimpinä tuloksina korostuivat pankin asiakaslähtöisyys, sisäinen viestintä ja itseohjautuvuus. Työnkuvan tulevaisuuden kehityskohteiksi tunnistettiin digitalisaatio sekä kansainvälistyminen.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella tutkija pystyi henkilökohtaisesti tunnistamaan oman osaamisensa tason sekä kehityksensä työtehtävässä. Toimeksiantajana toimineelle pankille syntyi kuva sisäisen valmennuksen merkityksestä työarjessa sekä mitkä aiheet olivat merkittävimmät työntekijän kehityksen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Tarkoituksena oli kuvata kymmenen viikon ajan omaa työskentelyä sekä viikkojen päätteeksi analysoida ja reflektoida valittuja aiheita. Jokaiselle viikolle valittiin ennakkoon aihe perustuen valmennuksen aikatauluun sekä henkilökohtaisesti toivottuihin kehityskohteisiin. Teemojen tavoitteena oli ymmärtää tulevan työnkuvan tarkoitus sekä kehittyä asiantuntijaksi omassa työssä. Opinnäytetyön aineisto perustui omiin henkilökohtaisiin havaintoihin ja ajatuksiin, joita pohdittiin viikkojen päätteeksi teoriaan sekä aikaisempiin tutkimuksiin verraten.
Opinnäytetyössä pankin sisäinen valmennus todettiin merkitykselliseksi sekä asiantuntijuuden kasvaneen työn edetessä. Tärkeimpinä tuloksina korostuivat pankin asiakaslähtöisyys, sisäinen viestintä ja itseohjautuvuus. Työnkuvan tulevaisuuden kehityskohteiksi tunnistettiin digitalisaatio sekä kansainvälistyminen.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella tutkija pystyi henkilökohtaisesti tunnistamaan oman osaamisensa tason sekä kehityksensä työtehtävässä. Toimeksiantajana toimineelle pankille syntyi kuva sisäisen valmennuksen merkityksestä työarjessa sekä mitkä aiheet olivat merkittävimmät työntekijän kehityksen kannalta.