Toimitusketjun hallinta Lean-menetelmin
Kangas, Janne (2024)
Kangas, Janne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080824096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080824096
Tiivistelmä
Toimitusketjun hallinta Lean-menetelmin käsittelee puutavaralogistiikan sekä puunkorjuupalvelun kehittämistä kohdeyrityksessä ja siihen linkittyneissä organisaatioissa. Opinnäytetyössä keskityttiin kohdeyrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin kehityskohteisiin asiakkaiden välissä toimimisesta sekä dokumentoitiin jo aiemmin tehtyjen uudistusten vaikutuksia yrityksen toimintaan.
Työn tavoitteena oli löytää Lean-työkaluvalikoimasta soveltuvimmat kehittämismenetelmät avuksi ratkaisemaan ongelmakohtia, joita puutavaran toimitusketjussa kannolta asiakkaalle ilmenee. Tavoitteena oli nykytilan kuvaamisen ja tunnistettujen epäkohtien poistamisen kautta parantaa kilpailukykyä puumarkkinoilla muodostamalla lisäarvoa alkupään asiakkaalle parempana puusta maksettavana hintana sekä loppupään asiakkaille laadukkaampana raaka-aineena ja tasaisempana toimituksena. Tunnistetut kehittämiskohteet on kerätty ennen työn kirjoittamista vuosina 2019–2024 ja osin kirjoittamisen aikana vuonna 2024.
Parannustoimien käynnistyessä 2019 huomattiin jo ensimmäisten askeleiden jälkeen toiminnan tehostumista sekä toimitusketjun tarkempaa hallintaa. Usean vuoden kehityksen jälkeisen nykytilan kuvauksen perään esiteltiin parhaiten soveltuvat Lean-menetelmät ketjun eri osa-alueiden kehityskohteiden ratkaisemiseksi. Kehittäminen jatkuu edelleen uusien kohteiden ilmaantuessa.
Työn tavoitteena oli löytää Lean-työkaluvalikoimasta soveltuvimmat kehittämismenetelmät avuksi ratkaisemaan ongelmakohtia, joita puutavaran toimitusketjussa kannolta asiakkaalle ilmenee. Tavoitteena oli nykytilan kuvaamisen ja tunnistettujen epäkohtien poistamisen kautta parantaa kilpailukykyä puumarkkinoilla muodostamalla lisäarvoa alkupään asiakkaalle parempana puusta maksettavana hintana sekä loppupään asiakkaille laadukkaampana raaka-aineena ja tasaisempana toimituksena. Tunnistetut kehittämiskohteet on kerätty ennen työn kirjoittamista vuosina 2019–2024 ja osin kirjoittamisen aikana vuonna 2024.
Parannustoimien käynnistyessä 2019 huomattiin jo ensimmäisten askeleiden jälkeen toiminnan tehostumista sekä toimitusketjun tarkempaa hallintaa. Usean vuoden kehityksen jälkeisen nykytilan kuvauksen perään esiteltiin parhaiten soveltuvat Lean-menetelmät ketjun eri osa-alueiden kehityskohteiden ratkaisemiseksi. Kehittäminen jatkuu edelleen uusien kohteiden ilmaantuessa.