Tekoälyn käyttöönoton vaikutukset ostoreskontranhoitajan työhön Kirkon Palvelukeskuksessa
Mettovaara, Jussi (2024)
Mettovaara, Jussi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tekoälytiliöinnin vaikutuksia työntekijöiden näkökulmasta. Toimeksiantajalla otettiin keväällä 2024 käyttöön tekoäly osaksi ostolaskuprosessia, ja tarkoituksena oli selvittää, miten tämä tekoälytiliöinti on vaikuttanut erityisesti ostoreskontranhoitajan
työhön. Haluttiin myös ymmärtää, miten työntekijät ovat kokeneet sen käytön ja millaisia kokemuksia heillä on sen vaikutuksista työssään. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Kirkon Palvelukeskus.
Teoriaosuudessa käsitellään tekoälyn määritelmä, sen hyödyntäminen ja vaikutukset työelämään.
Lisäksi tarkastellaan taloushallinnon perusperiaatteita ja siirrytään kohti älykästä taloushallintoa,
tuoden esiin tekoälyn hyödyt taloushallinnon näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvennetään myös
yleinen ostolaskuprosessi ja erityisesti ostolaskujen tiliöinti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin omien havaintojen ja
Kirkon Palvelukeskuksen ammattilaisille tehtyjen teemahaastatteluiden avulla. Näiden menetelmien avulla saatiin kerättyä aineisto, jonka pohjalta tehtiin sisällönanalyysi ja saatiin vastauksia
tutkimuskysymyksiin.
Tekoälytiliöinnin on havaittu vaikuttaneen ostoreskontranhoitajan työhön ja työtehtäviin, mutta vaikutukset ovat vielä suhteellisen maltillisia. Keskeisimpiä johtopäätöksiä ovat, että tekoäly on onnistunut vähentämään rutiininomaista manuaalista työtä, mutta ostoreskontranhoitajan suorittama työ
on yhä merkittävässä roolissa. Työntekijöiden kokemukset ajankäytöllisistä hyödyistä ovat hieman
vaihtelevia. Vaikka tekoäly säästää aikaa yksinkertaisissa laskuissa, kokonaisuutena ajankäytöllinen hyöty ei tutkimuksen perusteella vielä ole erityisen suuri. Tulevaisuudessa tekoälyn ennusteiden tarkkuuden odotetaan paranevan, mikä kasvattaa sen tarjoamia hyötyjä entisestään. Jatkokehitysideana voisikin olla aiheeseen liittyvän tutkimuksen toteuttaminen myöhemmin tulevaisuudessa.
työhön. Haluttiin myös ymmärtää, miten työntekijät ovat kokeneet sen käytön ja millaisia kokemuksia heillä on sen vaikutuksista työssään. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Kirkon Palvelukeskus.
Teoriaosuudessa käsitellään tekoälyn määritelmä, sen hyödyntäminen ja vaikutukset työelämään.
Lisäksi tarkastellaan taloushallinnon perusperiaatteita ja siirrytään kohti älykästä taloushallintoa,
tuoden esiin tekoälyn hyödyt taloushallinnon näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvennetään myös
yleinen ostolaskuprosessi ja erityisesti ostolaskujen tiliöinti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin omien havaintojen ja
Kirkon Palvelukeskuksen ammattilaisille tehtyjen teemahaastatteluiden avulla. Näiden menetelmien avulla saatiin kerättyä aineisto, jonka pohjalta tehtiin sisällönanalyysi ja saatiin vastauksia
tutkimuskysymyksiin.
Tekoälytiliöinnin on havaittu vaikuttaneen ostoreskontranhoitajan työhön ja työtehtäviin, mutta vaikutukset ovat vielä suhteellisen maltillisia. Keskeisimpiä johtopäätöksiä ovat, että tekoäly on onnistunut vähentämään rutiininomaista manuaalista työtä, mutta ostoreskontranhoitajan suorittama työ
on yhä merkittävässä roolissa. Työntekijöiden kokemukset ajankäytöllisistä hyödyistä ovat hieman
vaihtelevia. Vaikka tekoäly säästää aikaa yksinkertaisissa laskuissa, kokonaisuutena ajankäytöllinen hyöty ei tutkimuksen perusteella vielä ole erityisen suuri. Tulevaisuudessa tekoälyn ennusteiden tarkkuuden odotetaan paranevan, mikä kasvattaa sen tarjoamia hyötyjä entisestään. Jatkokehitysideana voisikin olla aiheeseen liittyvän tutkimuksen toteuttaminen myöhemmin tulevaisuudessa.