Toimiva suorituksen johtaminen etätyössä
Ketola, Henri (2024)
Ketola, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524159
Tiivistelmä
Etätyö ja etäjohtaminen on saanut monet organisaatiot muuttamaan omia toimintatapojaan. Jatkuvat muutokset sekä uudet toimintatavat edellyttävät toimivaa strategiaa sekä toimivia esi-henkilötyön käytänteitä. Onnistunut etäjohtaminen sekä toimivat johtamiskäytänteet ovat suo-raan yhteydessä organisaation tuloksellisuuteen ja johtamisen onnistumiseen. Näiden saavutta-minen edellyttää toimivaa suorituksen johtamista. Toimiva suorituksen johtaminen on yksi tär-keimpiä esihenkilön tehtäviä, jonka avulla voidaan seurata tavoitteiden toteutumista ja tiimin jäsenien onnistumista käytännön työtehtävissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation suorituksen johtamisen nykyinen ti-lanne ja antaa siihen kehitysehdotuksia. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa toimivan suorituksen johtamisen kokonaisuudesta ja vahvistaa sitä kautta kohdeorganisaation johtamista. Opinnäyte-työssä suorituksen johtamista tukee laaja tietoperusta, koska suorituksen johtaminen linkittyy vahvasti strategiaan sekä johtamisen kokonaisuuteen. Suorituksen johtamista arvioidaan opin-näytetyössäni esihenkilöiden kokemuksiin perustuen.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta sekä lisämenetelmänä työpajaa. Esihenkilöt osallistuivat opinnäytetyön kyselyn ja työpajan avulla. Kyselyssä esihenkilöiltä kysyt-tiin organisaation strategiasta, oman työn tavoitteista, palautteesta sekä suorituksen johtamisen käytänteistä. Lisäksi esihenkilöt saivat antaa kyselyssä avoimia kehitysehdotuksia suorituksen johtamisen kokonaisuuteen. Työpajassa kyselyssä esille nousseita kehittämiskohteita työstettiin yhdessä. Työpajassa annettiin kattavasti palautetta, miten suorituksen johtamista voisi kehittää. Näitä olivat mm. strategian ja vastuualueiden kirkastaminen, palautteen ja tavoitteiden läpikäyn-nin lisääminen, suorituksen johtamisen kirkastettu prosessi, palkitsemismallin kehittäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation suorituksen johtamisen nykyinen ti-lanne ja antaa siihen kehitysehdotuksia. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa toimivan suorituksen johtamisen kokonaisuudesta ja vahvistaa sitä kautta kohdeorganisaation johtamista. Opinnäyte-työssä suorituksen johtamista tukee laaja tietoperusta, koska suorituksen johtaminen linkittyy vahvasti strategiaan sekä johtamisen kokonaisuuteen. Suorituksen johtamista arvioidaan opin-näytetyössäni esihenkilöiden kokemuksiin perustuen.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta sekä lisämenetelmänä työpajaa. Esihenkilöt osallistuivat opinnäytetyön kyselyn ja työpajan avulla. Kyselyssä esihenkilöiltä kysyt-tiin organisaation strategiasta, oman työn tavoitteista, palautteesta sekä suorituksen johtamisen käytänteistä. Lisäksi esihenkilöt saivat antaa kyselyssä avoimia kehitysehdotuksia suorituksen johtamisen kokonaisuuteen. Työpajassa kyselyssä esille nousseita kehittämiskohteita työstettiin yhdessä. Työpajassa annettiin kattavasti palautetta, miten suorituksen johtamista voisi kehittää. Näitä olivat mm. strategian ja vastuualueiden kirkastaminen, palautteen ja tavoitteiden läpikäyn-nin lisääminen, suorituksen johtamisen kirkastettu prosessi, palkitsemismallin kehittäminen.