Esihenkilön kannustava viestintä ohjaamalla : onnistumisten tunnistaminen ja tunnustaminen
Joronen, Katriina (2024)
Joronen, Katriina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tarkemmin suomalaisessa työelämässä vallitsevaa lähiesihenkilötoimintaa.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluihin valittiin yhteensä kuusi esihenkilöasemassa olevaa tai ollutta, kokenutta ja erityyppisiä organisaatioita edustavaa henkilöä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin keskeisiä esihenkilöiden johtamiseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla rakennetaan ymmärrystä siitä, miten erilaisia ohjaustilanteita toteutetaan työyhteisöissä.
Laadullisen tutkimusmenetelmän avulla hyödynnettiin parhaiten esihenkilöasemassa olevien asiantuntijoiden kokemuksia ja osaamista. Lisäksi selvitetään esihenkilöiden näkemyksiä siitä, mitkä seikat vaikuttava kannustavan viestinnän käyttämiseen tällä hetkellä ja millä tavoin kannustavan viestinnän omaksumista on mahdollista lisätä lähiesimiestyössä tulevaisuudessa.
Työsuhteessa olevat haastateltavat halusivat pysyä nimettöminä, koska eivät halunneet saattaa julkisuuteen omaan työnantajaan liittyviä luottamuksellisia tietoja. Keskeinen haastattelujen tuottama tieto oli se, että hyvän esimiestyön ymmärretään vaikuttavan suoraan työntekijöiden työn laatuun ja organisaation toiminnan tehokkuuteen sekä työssä jaksamiseen ja viihtymiseen. Esihenkilöt kaipasivat tukea ihmisjohtamistaidoissa.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluihin valittiin yhteensä kuusi esihenkilöasemassa olevaa tai ollutta, kokenutta ja erityyppisiä organisaatioita edustavaa henkilöä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin keskeisiä esihenkilöiden johtamiseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla rakennetaan ymmärrystä siitä, miten erilaisia ohjaustilanteita toteutetaan työyhteisöissä.
Laadullisen tutkimusmenetelmän avulla hyödynnettiin parhaiten esihenkilöasemassa olevien asiantuntijoiden kokemuksia ja osaamista. Lisäksi selvitetään esihenkilöiden näkemyksiä siitä, mitkä seikat vaikuttava kannustavan viestinnän käyttämiseen tällä hetkellä ja millä tavoin kannustavan viestinnän omaksumista on mahdollista lisätä lähiesimiestyössä tulevaisuudessa.
Työsuhteessa olevat haastateltavat halusivat pysyä nimettöminä, koska eivät halunneet saattaa julkisuuteen omaan työnantajaan liittyviä luottamuksellisia tietoja. Keskeinen haastattelujen tuottama tieto oli se, että hyvän esimiestyön ymmärretään vaikuttavan suoraan työntekijöiden työn laatuun ja organisaation toiminnan tehokkuuteen sekä työssä jaksamiseen ja viihtymiseen. Esihenkilöt kaipasivat tukea ihmisjohtamistaidoissa.