Vastuullisuusviestintä matkailualan pk-yrityksessä
Weeman, Henna (2024)
Weeman, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082524356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082524356
Tiivistelmä
Vastuullisuuden merkitys liiketoiminnassa ja nyky-yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti. Tästä syystä yritysvastuun ulottuvuudet tulee huomioida kokonaisvaltaisesti. Jokaisen organisaation tulee toteuttaa vastuullista liiketoimintaa ja sen tulee olla organisaatioiden strategioiden mukaisesti toteutettua. Tehdyistä vastuullisuusteoista tulee myös viestiä aktiivisesti. Yritysvastuun noudattaminen ja siitä viestiminen luo arvostusta sidosryhmien keskuudessa. Yritysvastuu luo myös edellytykset toiminnan kehittämiselle uudelle tasolle ja se voi toimia jopa kilpailuetuna. Toimeksiantajalla oli tarve selvittää vastuullisuusviestinnän tilaa. Tavoitteena oli tutkia toimeksiantajaorganisaation vastuullisuusviestintää ja toimintaa yritysvastuun näkökulmasta, selvittää mahdollisia ongelmakohtia ja pyrkiä löytämään ratkaisuja havaittuihin ongelmiin. Työn teoriapohjassa käsitellään yritysvastuuta, organisaatiossa tapahtuvaa viestintää ja näiden tärkeyttä 2020-luvun liiketoiminnassa.
Tässä työssä tutkimus toteutettiin laadullisena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin neljälle avainasemassa olevalle henkilölle organisaatiossa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään sekundääriaineistoja, joissa aineistonkeruumenetelmänä toimii myös teemahaastattelu. Sekundääriaineistojen haastatteluja oli yhteensä 26. Tutkimusaineistot analysoitiin teemoittelemalla. Primääriaineisto analysoitiin lisäksi SWOT-analyysilla.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että yritysvastuun kokonaisuuden hahmottamisessa ja vastuuviestinnän merkityksen ymmärtämisessä on haasteita. Toimivan vastuullisuusviestinnän toteuttamiselle löytyi kompastuskivi ja se oli organisaation strategian ja arvojen puuttuminen jokapäiväisessä toiminnassa. Pääratkaisuna nähdään strategian ja arvojen muodostaminen nykypäivän tarpeille ja näiden jalkauttaminen koko organisaatiossa. Näihin teemoihin toimivan vastuullisuusviestinnän tulisi nojata päivittäisessä toiminnassa. Organisaation sisäiset voimavarat koskien vastuutyötä ja vastuullisuusviestintää tulisi kartoittaa ja ottaa ne yrityksessä käyttöön. Yritysvastuun toimintoja tulisi myös kehittää ja tähän löytyisi ratkaisu matkailualueen entistä tiiviimmässä yhteistyössä. Aineiston pohjalta rakennettiin lisäksi organisaatiolle kriisiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma on koostettu taulukkomuotoon sisältäen organisaation merkittävimmät kriisit ja riskit, tärkeimmät sidosryhmät, sekä viestintäkanavat.
Tässä työssä tutkimus toteutettiin laadullisena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin neljälle avainasemassa olevalle henkilölle organisaatiossa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään sekundääriaineistoja, joissa aineistonkeruumenetelmänä toimii myös teemahaastattelu. Sekundääriaineistojen haastatteluja oli yhteensä 26. Tutkimusaineistot analysoitiin teemoittelemalla. Primääriaineisto analysoitiin lisäksi SWOT-analyysilla.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että yritysvastuun kokonaisuuden hahmottamisessa ja vastuuviestinnän merkityksen ymmärtämisessä on haasteita. Toimivan vastuullisuusviestinnän toteuttamiselle löytyi kompastuskivi ja se oli organisaation strategian ja arvojen puuttuminen jokapäiväisessä toiminnassa. Pääratkaisuna nähdään strategian ja arvojen muodostaminen nykypäivän tarpeille ja näiden jalkauttaminen koko organisaatiossa. Näihin teemoihin toimivan vastuullisuusviestinnän tulisi nojata päivittäisessä toiminnassa. Organisaation sisäiset voimavarat koskien vastuutyötä ja vastuullisuusviestintää tulisi kartoittaa ja ottaa ne yrityksessä käyttöön. Yritysvastuun toimintoja tulisi myös kehittää ja tähän löytyisi ratkaisu matkailualueen entistä tiiviimmässä yhteistyössä. Aineiston pohjalta rakennettiin lisäksi organisaatiolle kriisiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma on koostettu taulukkomuotoon sisältäen organisaation merkittävimmät kriisit ja riskit, tärkeimmät sidosryhmät, sekä viestintäkanavat.