Systeeminen työote koulukuraattorin työssä
Norrback-Halmela, Olivia (2024)
Norrback-Halmela, Olivia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224308
Tiivistelmä
Systeeminen työote on laajalti käyttöön otettu menetelmä sosiaalialla lastensuojelun kentällä. Pirkanmaan hyvinvointialueella systeeminen työote oli keväällä 2024 ajankohtainen aihe myös koulukuraattorityön kontekstissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa systeemisen työn tunnettuutta Pirkanmaan hyvinvointialueen koulukuraattoreiden keskuudessa ja tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Pirkanmaan hyvinvointialueelle organisaation toiminnan kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön työelämäkumppani oli Pirkanmaan hyvinvointialue. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli ”Miten koulukuraattorit vievät työssään käytäntöön systeemistä työotetta?”.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan systeemistä työtä ja työotetta yleisesti sekä kuraattorityön kontekstissa. Luvussa tehdään katsaus myös systeemisen työotteen käytöstä muualla maailmassa. Tietoperustassa käsiteltiin koulukuraattorin työtä osana erilaisia monialaisia oppilaitosten verkostoja, kuten oppilashuoltoryhmä, opiskeluhuolto ja opiskeluhuolto. Kuraattorityössä tehdään paljon myös yksilöllistä asiakastyötä, jota käsitellään tietoperustan loppu puolella. Pirkanmaan hyvinvointialueen palkitusta Minun tiimini- toimintamallista kerrotaan kuraattorityön jälkeen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen kerättiin vastauksia verkossa toteutetulla Microsoft Forms kyselylomakkeella, jonka linkki välitettiin Pirkanmaan hyvinvointialueen koulukuraattoreille sisäisen viestintäkanavan kautta. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä kymmenen. Aineistoa analysoimalla induktiivisella sisällönanalyysillä saatiin vastattua opinnäytetyön tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön laadullisen kyselytutkimuksen tuloksien perusteella kyselyyn vastanneet koulukuraattorit Pirkanmaan hyvinvointialueen alueella tuntevat systeemisen työotteen menetelmän hyvin vaihtelevasti. Myös systeemisen työotteen menetelmän elementtien käyttäminen vaihtelee eri kuraattorien välillä paljon. Ne vastanneet kuraattorit, jotka tietävät systeemisen työotteen entuudestaan, tietävät menetelmästä melko paljon. Osa vastanneista kuraattoreista kaipaa perustietojen lisäksi syvällisempääkin lisätietoa systeemisestä työotteesta ja erityisesti siitä, miten systeemistä työotetta voidaan hyödyntää koulukuraattorin työssä.
Osa kyselyyn vastanneista kuraattoreista kokee systeemisen työotteen sopivan hyvin käytettäväksi koulukuraattorin työssä ja osa kyselyyn vastanneista kaipaisi tutkittua tietoa kyseisen menetelmän vaikuttavuudesta, ennen sen käyttöönottoa. Systeemisen työotteen järjestelmällinen käyttöönotto opiskeluhuollossa, kuraattorityössä, mahdollistaisi tulevaisuudessa kattavan tutkimuksen tekemisen systeemisen työn soveltuvuudesta ja vaikutuksista osana kuraattorin työtä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan systeemistä työtä ja työotetta yleisesti sekä kuraattorityön kontekstissa. Luvussa tehdään katsaus myös systeemisen työotteen käytöstä muualla maailmassa. Tietoperustassa käsiteltiin koulukuraattorin työtä osana erilaisia monialaisia oppilaitosten verkostoja, kuten oppilashuoltoryhmä, opiskeluhuolto ja opiskeluhuolto. Kuraattorityössä tehdään paljon myös yksilöllistä asiakastyötä, jota käsitellään tietoperustan loppu puolella. Pirkanmaan hyvinvointialueen palkitusta Minun tiimini- toimintamallista kerrotaan kuraattorityön jälkeen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen kerättiin vastauksia verkossa toteutetulla Microsoft Forms kyselylomakkeella, jonka linkki välitettiin Pirkanmaan hyvinvointialueen koulukuraattoreille sisäisen viestintäkanavan kautta. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä kymmenen. Aineistoa analysoimalla induktiivisella sisällönanalyysillä saatiin vastattua opinnäytetyön tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön laadullisen kyselytutkimuksen tuloksien perusteella kyselyyn vastanneet koulukuraattorit Pirkanmaan hyvinvointialueen alueella tuntevat systeemisen työotteen menetelmän hyvin vaihtelevasti. Myös systeemisen työotteen menetelmän elementtien käyttäminen vaihtelee eri kuraattorien välillä paljon. Ne vastanneet kuraattorit, jotka tietävät systeemisen työotteen entuudestaan, tietävät menetelmästä melko paljon. Osa vastanneista kuraattoreista kaipaa perustietojen lisäksi syvällisempääkin lisätietoa systeemisestä työotteesta ja erityisesti siitä, miten systeemistä työotetta voidaan hyödyntää koulukuraattorin työssä.
Osa kyselyyn vastanneista kuraattoreista kokee systeemisen työotteen sopivan hyvin käytettäväksi koulukuraattorin työssä ja osa kyselyyn vastanneista kaipaisi tutkittua tietoa kyseisen menetelmän vaikuttavuudesta, ennen sen käyttöönottoa. Systeemisen työotteen järjestelmällinen käyttöönotto opiskeluhuollossa, kuraattorityössä, mahdollistaisi tulevaisuudessa kattavan tutkimuksen tekemisen systeemisen työn soveltuvuudesta ja vaikutuksista osana kuraattorin työtä.