Perho Liiketalousopistosta valmistuneiden taloushallinnon opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja työelämän vastaavuudesta
Haikonen, Lydia (2024)
Haikonen, Lydia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia Perho Liiketalousopistosta valmistuneilla taloushallinnon opiskelijoilla on opintojen vastaavuudesta työelämään. Tavoitteena oli valmistuneiden kokemuksien kautta saada palautetta, jonka avulla voidaan kehittää opintoja vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin. Kokemusten avulla voidaan myös kehittää opetuksen laatua tekemällä tarvittavia parannuksia opetussuunnitelmaan tai opetusmenetelmiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Perho Liiketalousopisto, joka on Helsingissä toimiva yksityinen ammattioppilaitos. Perho Liiketalousopisto tarjoaa liiketoiminnan, matkailualan, ravintola-alan, luontoalan sekä urheilijan ammatillista koulutusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osa-alueesta, joissa käsitellään työn keskeisiä käsitteitä kuten Suomen koulutusjärjestelmää, ammatillista koulutusta ja ammatillisen koulutuksen reformia. Lisäksi käsitellään liiketoiminnan perustutkintoa ja sen rakennetta. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille, miten liiketoiminnan perustutkinnon perusteet muuttuivat tutkintouudistuksen myötä 1.8.2024. Toisessa osassa käsitellään opiskelijoiden siirtymistä työelämään, koulutuksen työelämävastaavuutta, ammattitaitoa ja ammatti-identiteettiä sekä taloushallinnon alan muutoksia ja työelämän vaatimuksia. Lisäksi tarkastellaan aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä Perho Liiketalousopistosta valmistunutta. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2024 Teamsin välityksellä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että haastateltavat kokivat opintojensa vastaavan pääosin työelämän tarpeisiin. Haastateltavat korostivat erityisesti IT-taitojen ja taloushallinnon ammatillisten opintojen hyödyllisyyttä. He kuitenkin toivat esiin, että työelämässä kohtaa monenlaisia käytäntöjä, joita ei aina opita koulussa. Vaikka haastateltavat kokivat saaneensa opinnoista hyvän pohjan, he olisivat toivoneet enemmän painotusta ammattiin liittyviin opintoihin.
Haastatteluissa nousi esiin aiheita, joita haastateltavat olisivat toivoneet käsiteltävän opinnoissaan. Yksi esiin noussut aihe oli palkanlaskentaan ja tulorekisteriin liittyvät ongelmatilanteet. Haastattelussa nousi myös esiin ehdotus eläkejärjestelynumeron käsittelemisestä palkanlaskennan kurssilla. Lisäksi tärkeä huomio oli arkaluontoisten tietojen, kuten henkilötunnusten, asianmukaisen käsittelyn ja suojaamisen korostaminen. Tulosten perusteella Perho Liiketalousopistolle esitettiin kehitysehdotuksiksi sisällyttää palkanlaskennan tutkinnon osaan useamman työehtosopimuksen tulkintaa sekä käydä enemmän läpi palkanlaskennan ja tulorekisterin ongelmatilanteita ja lisätä kirjanpidon tutkinnon osaan Verohallinnon yhteenvetojen läpikäyntiä. Tietosuojaosaamista voitaisiin opettaa IT-opinnoissa sekä painottaa taloushallinnon ammatillisissa opinnoissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osa-alueesta, joissa käsitellään työn keskeisiä käsitteitä kuten Suomen koulutusjärjestelmää, ammatillista koulutusta ja ammatillisen koulutuksen reformia. Lisäksi käsitellään liiketoiminnan perustutkintoa ja sen rakennetta. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille, miten liiketoiminnan perustutkinnon perusteet muuttuivat tutkintouudistuksen myötä 1.8.2024. Toisessa osassa käsitellään opiskelijoiden siirtymistä työelämään, koulutuksen työelämävastaavuutta, ammattitaitoa ja ammatti-identiteettiä sekä taloushallinnon alan muutoksia ja työelämän vaatimuksia. Lisäksi tarkastellaan aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä Perho Liiketalousopistosta valmistunutta. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2024 Teamsin välityksellä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että haastateltavat kokivat opintojensa vastaavan pääosin työelämän tarpeisiin. Haastateltavat korostivat erityisesti IT-taitojen ja taloushallinnon ammatillisten opintojen hyödyllisyyttä. He kuitenkin toivat esiin, että työelämässä kohtaa monenlaisia käytäntöjä, joita ei aina opita koulussa. Vaikka haastateltavat kokivat saaneensa opinnoista hyvän pohjan, he olisivat toivoneet enemmän painotusta ammattiin liittyviin opintoihin.
Haastatteluissa nousi esiin aiheita, joita haastateltavat olisivat toivoneet käsiteltävän opinnoissaan. Yksi esiin noussut aihe oli palkanlaskentaan ja tulorekisteriin liittyvät ongelmatilanteet. Haastattelussa nousi myös esiin ehdotus eläkejärjestelynumeron käsittelemisestä palkanlaskennan kurssilla. Lisäksi tärkeä huomio oli arkaluontoisten tietojen, kuten henkilötunnusten, asianmukaisen käsittelyn ja suojaamisen korostaminen. Tulosten perusteella Perho Liiketalousopistolle esitettiin kehitysehdotuksiksi sisällyttää palkanlaskennan tutkinnon osaan useamman työehtosopimuksen tulkintaa sekä käydä enemmän läpi palkanlaskennan ja tulorekisterin ongelmatilanteita ja lisätä kirjanpidon tutkinnon osaan Verohallinnon yhteenvetojen läpikäyntiä. Tietosuojaosaamista voitaisiin opettaa IT-opinnoissa sekä painottaa taloushallinnon ammatillisissa opinnoissa.