Työhyvinvointi ja sairauspoissaolojen ennaltaehkäiseminen JYSK Limingantulli, Oulun myymälässä
Hommy, Miron (2024)
Hommy, Miron
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia JYSK Limingantulli, Oulun myymälän työntekijöiden työhyvinvointia ja sitä, miten sairauspoissaoloja voitaisiin vähentää. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttivat Limingantullin myymälän lyhytaikaisiin sairauspoissaoloihin ja työhyvinvointiin. Lyhytaikaiset sairauspoissaolot olivat Limingantullin myymälässä viime tilikaudella prosentuaalisesti korkeimmat verrattuna koko Suomen JYSK myymälöihin. Tutkimus suoritettiin, koska aihe on Limingantullin myymälälle ajankohtainen ja suuri huolenaihe työyhteisössä.
Tutkimuksen tietoperusta rakentui työhyvinvointiin ja sairauspoissaoloihin liittyvästä teoriatiedosta. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi työhyvinvoinnin merkitystä organisaatioissa ja JYSKin konsernissa. Tietoperustassa selvitettiin, miksi työhyvinvointi on tärkeää. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin sairauspoissaoloja sekä niiden ennaltaehkäisyä ja sen aiheuttamia kustannuksia. Tietoperustassa käytettiin ajantasaisia lähteitä, kuten kirja- ja verkkolähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla, joka luotiin Microsoft Forms ohjelmaa käyttäen. Tutkimusaineistoa kerättiin Limingantullin myymälän työntekijöiltä. Kyselyyn osallistui 10 työntekijää. Kyselylomake sisälsi 15 kysymystä. Tulokset analysoitiin ja esitettiin kaavioiden avulla.
Tuloksista huomattiin, että Limingantullin myymälän työntekijät ovat tyytyväisiä nykyiseen työpaikkaansa ja työilmapiiriinsä. Oman työn merkitystä Limingantullin myymälässä ei pidetty erittäin tärkeänä, vaan sitä pidettiin neutraalina tai vähäisenä. Tutkimuksessa tuli erityisesti esille se, miten voitaisiin edistää työhyvinvointia, terveyttä ja hallita poissaoloja. Keinoiksi ehdotettiin työtovereiden tukemista, työvuoron vaihtomahdollisuuksien parantamista, omasta hyvinvoinnista huolehtimista, yhteisillä aktiviteeteillä työilmapiirin parantamista, avoimuutta työyhteisössä ja terveenä työskentelemistä. Tuloksissa huomattiin, että kukaan työntekijöistä ei ole ollut poissa töistä työpaikan aiheuttaman stressin vuoksi. Tutkimustulosten avulla JYSK Limingantulli, Oulun myymälän esihenkilö voi hyödyntää tietoja lyhyiden sairauspoissaolojen vähentämiseksi.
Tutkimuksen tietoperusta rakentui työhyvinvointiin ja sairauspoissaoloihin liittyvästä teoriatiedosta. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi työhyvinvoinnin merkitystä organisaatioissa ja JYSKin konsernissa. Tietoperustassa selvitettiin, miksi työhyvinvointi on tärkeää. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin sairauspoissaoloja sekä niiden ennaltaehkäisyä ja sen aiheuttamia kustannuksia. Tietoperustassa käytettiin ajantasaisia lähteitä, kuten kirja- ja verkkolähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla, joka luotiin Microsoft Forms ohjelmaa käyttäen. Tutkimusaineistoa kerättiin Limingantullin myymälän työntekijöiltä. Kyselyyn osallistui 10 työntekijää. Kyselylomake sisälsi 15 kysymystä. Tulokset analysoitiin ja esitettiin kaavioiden avulla.
Tuloksista huomattiin, että Limingantullin myymälän työntekijät ovat tyytyväisiä nykyiseen työpaikkaansa ja työilmapiiriinsä. Oman työn merkitystä Limingantullin myymälässä ei pidetty erittäin tärkeänä, vaan sitä pidettiin neutraalina tai vähäisenä. Tutkimuksessa tuli erityisesti esille se, miten voitaisiin edistää työhyvinvointia, terveyttä ja hallita poissaoloja. Keinoiksi ehdotettiin työtovereiden tukemista, työvuoron vaihtomahdollisuuksien parantamista, omasta hyvinvoinnista huolehtimista, yhteisillä aktiviteeteillä työilmapiirin parantamista, avoimuutta työyhteisössä ja terveenä työskentelemistä. Tuloksissa huomattiin, että kukaan työntekijöistä ei ole ollut poissa töistä työpaikan aiheuttaman stressin vuoksi. Tutkimustulosten avulla JYSK Limingantulli, Oulun myymälän esihenkilö voi hyödyntää tietoja lyhyiden sairauspoissaolojen vähentämiseksi.