Yksityisen optikkoliikkeen kehittäminen ketjujen puristuksessa 2024
Hietanen, Marko (2024)
Hietanen, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324699
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkasteli yksityisten optikkoliikkeiden asemaa markkinoilla suurten ketjujen hallitsemassa ympäristössä vuonna 2024. Yksityiset liikkeet ovat menettäneet markkina-asemaansa ja ovat nyt tilanteessa, jossa ne etsivät uusia keinoja selviytyä ja menestyä kilpailussa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yksityiset optikkoliikkeet pärjäävät ketjujen kanssa, ja onko tilanne viime aikoina muuttunut.
Opinnäytetyössä analysoitiin SOTE-uudistuksen vaikutuksia, alan koulutuksen ja edunvalvonnan merkitystä, sekä yksityisten liikkeiden näkemyksiä yrittäjyydestä. Lisäksi tarkasteltiin, miten yksityiset liikkeet näkevät kasvavan tiedontarpeen ja tulevaisuuden haasteet. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja ja suosituksia, joilla yksityiset optikkoliikkeet voivat parantaa kilpailukykyään ja erottautua markkinoilla.
Haastattelujen, aihealueen analysoinnin ja pohdinnan perusteella voidaan todeta, että yksityisten optikkoliikkeiden on aika herätä ja ryhtyä aktiivisesti etsimään keinoja erottautua kilpailijoistaan. Erottumisen avaimia voivat olla esimerkiksi asiakaskeskeisyyden korostaminen, tuotevalikoiman optimointi sekä yhteistyö ja kumppanuudet. Yksityisillä liikkeillä on mahdollisuuksia kilpailla tavoilla, joihin ketjuliikkeet eivät toimintamallinsa vuoksi pysty. On tärkeää, että yksityiset liikkeet tunnistavat omat vahvuutensa ja hyödyntävät niitä tehokkaasti.
Mielenkiintoisia lisäselvityksen kohteita aiheeseen liittyen voisivat olla ketjuyrittäjyyden haasteet, henkilökunnan työskentelyvapaudet ja -vaikeudet ketjuliikkeissä sekä optometristiopiskelijoiden näkemykset yrittäjyydestä.
Opinnäytetyössä analysoitiin SOTE-uudistuksen vaikutuksia, alan koulutuksen ja edunvalvonnan merkitystä, sekä yksityisten liikkeiden näkemyksiä yrittäjyydestä. Lisäksi tarkasteltiin, miten yksityiset liikkeet näkevät kasvavan tiedontarpeen ja tulevaisuuden haasteet. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja ja suosituksia, joilla yksityiset optikkoliikkeet voivat parantaa kilpailukykyään ja erottautua markkinoilla.
Haastattelujen, aihealueen analysoinnin ja pohdinnan perusteella voidaan todeta, että yksityisten optikkoliikkeiden on aika herätä ja ryhtyä aktiivisesti etsimään keinoja erottautua kilpailijoistaan. Erottumisen avaimia voivat olla esimerkiksi asiakaskeskeisyyden korostaminen, tuotevalikoiman optimointi sekä yhteistyö ja kumppanuudet. Yksityisillä liikkeillä on mahdollisuuksia kilpailla tavoilla, joihin ketjuliikkeet eivät toimintamallinsa vuoksi pysty. On tärkeää, että yksityiset liikkeet tunnistavat omat vahvuutensa ja hyödyntävät niitä tehokkaasti.
Mielenkiintoisia lisäselvityksen kohteita aiheeseen liittyen voisivat olla ketjuyrittäjyyden haasteet, henkilökunnan työskentelyvapaudet ja -vaikeudet ketjuliikkeissä sekä optometristiopiskelijoiden näkemykset yrittäjyydestä.