Musiikkiharrastuksen merkitys lapsen ja nuoren hyvinvoinnissa : koonti opetusmenetelmistä
Uusitalo, Mari (2024)
Uusitalo, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324728
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia musiikkiharrastuksen merkitystä lapsen ja nuoren elämässä sekä koota yhteen hyväksi havaitsemiani opetusmetodeja pitkän opetusurani ajalta. Aloitin huilunsoiton harrastuksen vuonna 1985 ja valmistuin Sibelius-Akatemiasta vuonna 2003. Olen opettanut huilunsoittoa vuodesta 1991 ja työskennellyt Keskisen Uudenmaan musiikkiopistossa vuodesta 2006. Keskisen Uudenmaan musiikkiopistossa ei järjestetä enää pääsykokeita, vaan oppilaat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä, mikä tuo monen tasoisia oppilaita opistoon.
Musiikin harrastamisella on todettu olevan monia myönteisiä vaikutuksia lapsen ja nuoren hyvinvointiin, erityisesti tunne-elämän kehitykseen. Nykyään lasten ja nuorten keskittymishäiriöt ja ADHD-diagnoosit ovat yleistyneet, mikä heijastuu oppimistuloksiin. Tämä asettaa uusia haasteita musiikin opetukseen.
Opettajan työ vaatii moniammatillisuutta, kokemusta ja jatkuvaa itsereflektiota sekä ongelmanratkaisukykyä erityisesti oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastattaessa. Opinnäytetyöni keskittyy kokoamaan opetusmenetelmiä portfolioksi erityisesti haastavien oppimistilanteiden tueksi ja jakamaan näitä kokemuksia muille opettajille.
Tekstin tieteellinen viitekehys voidaan sijoittaa kasvatustieteiden ja erityisesti musiikkipedagogiikan alueelle. Teksti käsittelee musiikinopetusta ja huilunsoiton pedagogiikkaa käytännönläheisesti, mutta perustuen alan teoreettisiin näkemyksiin oppimisesta, opetustekniikoista ja oppilaiden erityistarpeiden huomioimisesta.
Musiikin harrastamisella on todettu olevan monia myönteisiä vaikutuksia lapsen ja nuoren hyvinvointiin, erityisesti tunne-elämän kehitykseen. Nykyään lasten ja nuorten keskittymishäiriöt ja ADHD-diagnoosit ovat yleistyneet, mikä heijastuu oppimistuloksiin. Tämä asettaa uusia haasteita musiikin opetukseen.
Opettajan työ vaatii moniammatillisuutta, kokemusta ja jatkuvaa itsereflektiota sekä ongelmanratkaisukykyä erityisesti oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastattaessa. Opinnäytetyöni keskittyy kokoamaan opetusmenetelmiä portfolioksi erityisesti haastavien oppimistilanteiden tueksi ja jakamaan näitä kokemuksia muille opettajille.
Tekstin tieteellinen viitekehys voidaan sijoittaa kasvatustieteiden ja erityisesti musiikkipedagogiikan alueelle. Teksti käsittelee musiikinopetusta ja huilunsoiton pedagogiikkaa käytännönläheisesti, mutta perustuen alan teoreettisiin näkemyksiin oppimisesta, opetustekniikoista ja oppilaiden erityistarpeiden huomioimisesta.