Kartoittava kirjallisuuskatsaus sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisesta ja sen arviointimenetelmistä
Maaninka-Mäkinen, Essi; Pörhö, Anne (2024)
Maaninka-Mäkinen, Essi
Pörhö, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424769
Tiivistelmä
Hoitotyön johtamisen tutkimusartikkeleja on julkaistu vuodesta 2006 lähtien yhä enenevissä määrin, joissa on tullut esille kliinisiä ja ammatillisia sisältöjä. Samalla on havaittu tarve laajemmalla johtamisosaamisen kehittämiselle ja johtamisosaamisen arvioinnille. Johtamisosaamisella on laaja merkitys työn laatuun, asiakastyytyväisyyteen, alan vetovoimaisuuteen ja työhyvinvointiin. Tarvitaan lisää tutkimustietoa johtajan ydinosaamisalueista ja osaamisen arvioinnista, jotta voidaan näyttöön perustuvan tiedon avulla vaikuttaa työvoimakapasiteettiin sekä voidaan vastata osaajien tarpeisiin ja odotuksiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli scoping-kirjallisuuskatsauksella kartoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien johtamisosaamista, ja sitä mittaavat mittarit viimeaikaisen tutkimustiedon valossa. Tavoitteena oli tuottaa viimeaikaista tutkimustietoa kokoava katsaus sosiaali- ja terveysalan johtajien johtamisosaamisesta ja sen mittaamisesta johtamistyön, koulutuksen ja opetuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden ja työyhteisöjen kehittämistoiminnan sekä jatkotutkimusten tueksi.
Tarkempi kuvaus tutkimusvaiheesta ja tutkimustuloksista on kuvattuna erillisessä artikkelikäsikirjoituksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli scoping-kirjallisuuskatsauksella kartoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien johtamisosaamista, ja sitä mittaavat mittarit viimeaikaisen tutkimustiedon valossa. Tavoitteena oli tuottaa viimeaikaista tutkimustietoa kokoava katsaus sosiaali- ja terveysalan johtajien johtamisosaamisesta ja sen mittaamisesta johtamistyön, koulutuksen ja opetuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden ja työyhteisöjen kehittämistoiminnan sekä jatkotutkimusten tueksi.
Tarkempi kuvaus tutkimusvaiheesta ja tutkimustuloksista on kuvattuna erillisessä artikkelikäsikirjoituksessa.