eChat-palvelun kehittäminen Porin perusturvassa
Veneranta, Teija (2024)
Veneranta, Teija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524795
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluissa on aloitettu kiinnittämään huomiota sähköisiin palveluihin. Koronapandemia vauhditti sähköisten palvelujen kehittämistä ja herätti sosiaali- ja terveyspalvelut panostamaan niihin. Sähköisillä palveluilla pyritään saavuttamaan kuntalaisia tehokkaammin ja nopeammin. Sähköiset palvelut yhdistävät myös ammattilaisia tekemään yhdessä moniammatillista yhteistyötä.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli selvittää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä echatissä työskentelystä. Keskusteluapu (echat) otettiin käyttöön koronapandemian aikana turvaamaan hoitoon pääsyä ja ennaltaehkäisyä. Keskusteluavussa on mahdollisuus tulla pyytämään apua anomyymisti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselta.
Kehittämisprojektissa tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastattelulla, työpajalla ja asiantuntijaraadin avulla. Haastatteluissa ja työpajoista tuli ammattilaisilta samankaltaisia vastauksia, erityisesti moniammatillisuutta arvostettiin.
Tuotoksena laadittiin asiakaspolku, joka kuvattiin toiminnanohjausjärjestelmässä. Asiakaspolku auttaa eChat-toiminnan juurruttamista ja tukee moniammatillista työskentelyä.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli selvittää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä echatissä työskentelystä. Keskusteluapu (echat) otettiin käyttöön koronapandemian aikana turvaamaan hoitoon pääsyä ja ennaltaehkäisyä. Keskusteluavussa on mahdollisuus tulla pyytämään apua anomyymisti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselta.
Kehittämisprojektissa tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastattelulla, työpajalla ja asiantuntijaraadin avulla. Haastatteluissa ja työpajoista tuli ammattilaisilta samankaltaisia vastauksia, erityisesti moniammatillisuutta arvostettiin.
Tuotoksena laadittiin asiakaspolku, joka kuvattiin toiminnanohjausjärjestelmässä. Asiakaspolku auttaa eChat-toiminnan juurruttamista ja tukee moniammatillista työskentelyä.