Myyntiassistenttina vientiyrityksessä
Paussu, Heidi (2024)
Paussu, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525623
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli pohtia, miten tehostaa työskentelyäni myyntiassistenttina niin, että saan vapautettua aikaa markkinoinnillisille toimenpiteille. Menetelmänä käytin oppimispäiväkirjaa. Seurantajakso oli kuuden viikon pituinen ja se toteutettiin 1.4. – 10.5.2024. Sain jakson aikana hyvän kuvan perusrutiineihin kuluvasta ajasta, jonka lisäksi seuranta toi esiin potentiaalisia kehityskohteita. Tietopohjana käytin kirjallisuutta ja artikkeleita logistiikka-alalta sekä viestinnästä ja markkinoinnista.
Päiväkirjamerkinnöistä käy ilmi, että erilaiseen asioiden selvittelyyn kuluu paljon aikaa. Tämä johti toimenpiteisiin, joissa viestintää eri osapuolien välillä parannettiin ja tiedonkulkua tehostettiin. Otin käyttöön tilaustenkäsittelyssä ns. muistiot, joita käyttämällä voin tiedottaa tilaukseen liittyvistä asioista. Lisäksi tiettyjen tuotteiden kohdalla otettiin käyttöön jaettu Excel-tiedosto, johon on pääsy sekä myyjällä että tilaustenkäsittelijällä. Exceliin kootaan tieto tulevista jakelukuormista, jotka toimitetaan yhdessä autossa. Tehostuneen tiedonkulun ansiosta työskentely on jo nyt sujuvampaa ja tehokkaampaa, mitä seurantajakson alussa.
Nyt kun työskentelyni on tehostunut, on aikaa vapautunut markkinoinnin toimenpiteille. Olen nyt alkanut luomaan uutisia yrityksen nettisivuille ja kirjoittamaan postauksia sosiaaliseen mediaan. Tärkein viime kevään aikana oppimani asia on järjestelmällisyyden ja jatkuvan ja avoimen viestinnän tärkeys.
Päiväkirjamerkinnöistä käy ilmi, että erilaiseen asioiden selvittelyyn kuluu paljon aikaa. Tämä johti toimenpiteisiin, joissa viestintää eri osapuolien välillä parannettiin ja tiedonkulkua tehostettiin. Otin käyttöön tilaustenkäsittelyssä ns. muistiot, joita käyttämällä voin tiedottaa tilaukseen liittyvistä asioista. Lisäksi tiettyjen tuotteiden kohdalla otettiin käyttöön jaettu Excel-tiedosto, johon on pääsy sekä myyjällä että tilaustenkäsittelijällä. Exceliin kootaan tieto tulevista jakelukuormista, jotka toimitetaan yhdessä autossa. Tehostuneen tiedonkulun ansiosta työskentely on jo nyt sujuvampaa ja tehokkaampaa, mitä seurantajakson alussa.
Nyt kun työskentelyni on tehostunut, on aikaa vapautunut markkinoinnin toimenpiteille. Olen nyt alkanut luomaan uutisia yrityksen nettisivuille ja kirjoittamaan postauksia sosiaaliseen mediaan. Tärkein viime kevään aikana oppimani asia on järjestelmällisyyden ja jatkuvan ja avoimen viestinnän tärkeys.