Ratkaisuehdotuksia miten madaltaa esteitä vaatevuokraamoiden käytölle
Wagner, Hanna (2024)
Wagner, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä siihen, miksi vaatevuokraamopalvelua ei käytetä nykyistä enemmän. Tavoitteena oli löytää ratkaisuehdotuksia, miten rohkaista kuluttajia kokeilemaan palvelua vaatevuokraamo. Työ toteutettiin hankkeelle Baltic2Hand, jonka tarkoituksena on edistää tekstiilien uudelleenkäyttöä ja vähentää tekstiilijätettä käytettyjen tekstiilien markkinoilla. Vaatevuokraamot tukevat liiketoimintamalliltaan kiertotalousajattelua.
Ilmiön ja kulutuskäyttäytymisen ymmärtämiseksi käytin menetelmänä laadullista lähestymistapaa teemahaastatteluiden muodossa. Tiedonantajat rajattiin potentiaalisten kuluttajien joukkoon, joiden kulutuskäyttäytymisessä on viitteitä kiertotalouspalveluiden käytöstä. Tätä joukkoa haastattelemalla pyrin tunnistamaan ja ymmärtämään tekijöitä, jotka vaikuttavat päätöksentekoon vaatehankintojen osalta. Käyttäytymistä ymmärtämällä tein kehitysehdotuksia käyttäytymismuutoksen edistämiseksi.
Tietoperusta muodostuu aiemmasta vaatevuokraamoihin liittyvästä tutkimustiedosta, keskittyen kuluttajan näkökulmaan. Lisäksi viitekehyksenä toimii päätöksenteon ilmiöt vaatehankintojen osalta sekä ostopäätösteorioita. Tietoperustan ja teemahaastatteluiden tuloksia hyödyntämällä pyrin löytämään ratkaisuehdotuksia palvelun vaatevuokraamo käytön esteiden madaltamiseksi.
Haastatteluaineistosta nousi kolme keskeistä kehityskohdetta. Vaatevuokraamoiden näkyvyyden lisääminen, oikea-aikaisten alennusten tai tarjousten käyttö ja palvelun toimintaperiaatteen selkeyttäminen erityisesti vaatteiden palautuksen osalta.
Työ tehtiin hankkeelle, jonka tarkoituksena on edistää kiertotalouspalvelujen kehittämistä.
Toimenpide-ehdotukset ovat hyvin yleisesti vaatevuokraamoihin sopivia. Tarkemmat ehdotukset voitaisiin muodostaa perehtymällä yksittäisen toimijan liiketoimintamalliin ja palveluntarjontaan. Päätöksentekoon liittyvät ilmiöt vaatteiden osalta ovat sovellettavissa myös muihin samankaltaisiin kulutustuotteisiin. Laajemman tiedonantajajoukon vastauksilla tulokset olisivat laajemmin yleistettävissä. Tässä työssä vastaajajoukko oli suhteellisen pieni.
Asiasanat: vaatevuokraamo, kiertotalous, päätöksenteko
Ilmiön ja kulutuskäyttäytymisen ymmärtämiseksi käytin menetelmänä laadullista lähestymistapaa teemahaastatteluiden muodossa. Tiedonantajat rajattiin potentiaalisten kuluttajien joukkoon, joiden kulutuskäyttäytymisessä on viitteitä kiertotalouspalveluiden käytöstä. Tätä joukkoa haastattelemalla pyrin tunnistamaan ja ymmärtämään tekijöitä, jotka vaikuttavat päätöksentekoon vaatehankintojen osalta. Käyttäytymistä ymmärtämällä tein kehitysehdotuksia käyttäytymismuutoksen edistämiseksi.
Tietoperusta muodostuu aiemmasta vaatevuokraamoihin liittyvästä tutkimustiedosta, keskittyen kuluttajan näkökulmaan. Lisäksi viitekehyksenä toimii päätöksenteon ilmiöt vaatehankintojen osalta sekä ostopäätösteorioita. Tietoperustan ja teemahaastatteluiden tuloksia hyödyntämällä pyrin löytämään ratkaisuehdotuksia palvelun vaatevuokraamo käytön esteiden madaltamiseksi.
Haastatteluaineistosta nousi kolme keskeistä kehityskohdetta. Vaatevuokraamoiden näkyvyyden lisääminen, oikea-aikaisten alennusten tai tarjousten käyttö ja palvelun toimintaperiaatteen selkeyttäminen erityisesti vaatteiden palautuksen osalta.
Työ tehtiin hankkeelle, jonka tarkoituksena on edistää kiertotalouspalvelujen kehittämistä.
Toimenpide-ehdotukset ovat hyvin yleisesti vaatevuokraamoihin sopivia. Tarkemmat ehdotukset voitaisiin muodostaa perehtymällä yksittäisen toimijan liiketoimintamalliin ja palveluntarjontaan. Päätöksentekoon liittyvät ilmiöt vaatteiden osalta ovat sovellettavissa myös muihin samankaltaisiin kulutustuotteisiin. Laajemman tiedonantajajoukon vastauksilla tulokset olisivat laajemmin yleistettävissä. Tässä työssä vastaajajoukko oli suhteellisen pieni.
Asiasanat: vaatevuokraamo, kiertotalous, päätöksenteko