Minustako autokorjaamoyrittäjä?
Rosenberg, Tiia (2024)
Rosenberg, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025853
Tiivistelmä
Opinnäyte työn tavoitteena on selvittää tämän työn tekijälle olisiko hänen kannattavaa jatkaa Autokorjaamo X:n toimintaa, sitten kun korjaamon nykyinen omista jää eläkkeelle ja mitä yrityksen jatkaminen vaatisi. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia kokemuksia naisasiakkailla on autokorjaamoissa asioimisesta ja miettiä miten kokemusten avulla voisi muotoilla yrityksen arvoja ja niiden avulla erottua kilpailijoista.
Teorian tarkoituksena oli perehtyä tärkeimpiin osa-alueisiin, joiden kautta saataisiin mahdollisimman laaja kuva mitä yrityksen perustaminen ja jatkaminen vaatisi. Osana teoriaa on Autokorjaamo X:n omistajan kokemuksia ja näkökulmia aiheisiin, jotta voidaan huomata miten teoriassa mainitut asiat toimivat käytännössä.
Naisten kokemuksia autokorjaamoista kerättiin kyselylomakkeen avulla ja sen pohjalta voitiin olettaa, että moni nainen on kokenut huonoa kohtelua korjaamoissa asioidessa. Tämän lisäksi haastateltiin kolmea Autokorjaamo X:n naisasiakasta, jotta saatiin näkemystä siitä, miten he kokevat asioinnin yrityksessä ja olisiko siinä parantamisen varaa. Haastatteluiden perusteella Autokorjaamo X:ssä ei ole ongelmaa tasavertaisen kohtelun ja kunnollisen palvelun kanssa.
Lomakkeen ja haastatteluiden avulla alettiin pienimuotoisesti miettimään mahdollisen yrityksen sukupolvenvaihdoksen jälkeistä toimintaa. Kokemusten ja haastatteluiden perusteella autokorjaamoa voisi markkinoida sillä, että asiakas uskaltaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä ja kysyä ”tyhmiäkin” kysymyksiä. Yrityksen pitäisi panostaa tasavertaiseen kohteluun, siihen, että asiakkailla on turvallinen tunne ja tunne, että heitä kohdellaan ihmisenä, eikä vain maksavana asiakkaana.
Teorian, kyselylomakkeen ja haastattelujen pohjalta muodostui kuva, joka antaa laajan tiedon siitä, mitä yrittäminen vaatii, mihin suuntaan autoala on menossa ja miten Autokorjaamo X:ää voisi markkinoida, jos sukupolvenvaihdos tapahtuisi. Kun nuo kaikki on tiedossa, voidaan todeta, että pitkän työn päätteeksi Autokorjaamo X:n sukupolvenvaihdos on hyvin todennäköinen.
Teorian tarkoituksena oli perehtyä tärkeimpiin osa-alueisiin, joiden kautta saataisiin mahdollisimman laaja kuva mitä yrityksen perustaminen ja jatkaminen vaatisi. Osana teoriaa on Autokorjaamo X:n omistajan kokemuksia ja näkökulmia aiheisiin, jotta voidaan huomata miten teoriassa mainitut asiat toimivat käytännössä.
Naisten kokemuksia autokorjaamoista kerättiin kyselylomakkeen avulla ja sen pohjalta voitiin olettaa, että moni nainen on kokenut huonoa kohtelua korjaamoissa asioidessa. Tämän lisäksi haastateltiin kolmea Autokorjaamo X:n naisasiakasta, jotta saatiin näkemystä siitä, miten he kokevat asioinnin yrityksessä ja olisiko siinä parantamisen varaa. Haastatteluiden perusteella Autokorjaamo X:ssä ei ole ongelmaa tasavertaisen kohtelun ja kunnollisen palvelun kanssa.
Lomakkeen ja haastatteluiden avulla alettiin pienimuotoisesti miettimään mahdollisen yrityksen sukupolvenvaihdoksen jälkeistä toimintaa. Kokemusten ja haastatteluiden perusteella autokorjaamoa voisi markkinoida sillä, että asiakas uskaltaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä ja kysyä ”tyhmiäkin” kysymyksiä. Yrityksen pitäisi panostaa tasavertaiseen kohteluun, siihen, että asiakkailla on turvallinen tunne ja tunne, että heitä kohdellaan ihmisenä, eikä vain maksavana asiakkaana.
Teorian, kyselylomakkeen ja haastattelujen pohjalta muodostui kuva, joka antaa laajan tiedon siitä, mitä yrittäminen vaatii, mihin suuntaan autoala on menossa ja miten Autokorjaamo X:ää voisi markkinoida, jos sukupolvenvaihdos tapahtuisi. Kun nuo kaikki on tiedossa, voidaan todeta, että pitkän työn päätteeksi Autokorjaamo X:n sukupolvenvaihdos on hyvin todennäköinen.