Nuorisorikollisuutta ja häiriökäytöstä torjumassa – Turvallisuuskoulutuksia tarjoavan yrityksen markkinointistrategia
Vanhamäki, Joel (2024)
Vanhamäki, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia turvallisuuskoulutuspalveluita tarjoavan pienyrityksen markkinointistrategiaan vaikuttavia katu- ja oppilaitosturvallisuuden ilmiöitä, erityisesti nuorisorikollisuuden kasvua väkivalta- ja ryöstörikosten osalta. Tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma, joka auttaisi yritystä tavoittamaan asiakkaita tehokkaammin, huomioiden näiden tarpeet ja turvallisuushaasteet.
Tutkimuksen keskeinen kehittämistehtävä oli luoda markkinointisuunnitelma, joka vastaisi nuorisorikollisuuden kasvun synnyttämään kysyntään turvallisuuskoulutuspalveluille. Kehitystehtävän kohdeyritys oli turvallisuuskoulutuksia tarjoava pienyritys, jonka koulutusten keskeistä kohderyhmää ovat nuorisorikollisuudesta kärsivät oppilaitokset.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään markkinoinnin teoriaa pääosin kirjallisuuskatsauksen avulla ja esitellään keskeiset käsitteet kuten markkinointi, asiakashankinta ja strategia. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään mm. suhdestrategiaan, effectuation-teoriaan, simple rules -oppeihin, organisaatioiden ostoprosessiin sekä inhimilliseen strategiseen johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena dokumenttianalyysina, jossa kerättiin aineistoa viidestä eri dokumentista ja raportista. Dokumentit olivat: Poliisin toimintaympäristöanalyysi (2022), Keskusrikospoliisin raportti nuorten ryöstörikosten piirteistä (2024), Rehtoribarometri 2019-2023, Opetusalan Ammattijärjestön täydennyskoulutuskysely (2023) sekä Opetusalan Ammattijärjestön toimenpide-ehdotukset nuoriso- ja jengirikollisuuteen (2023). Lisäksi tehtiin puolistrukturoitu haastattelu, jonka haastateltava oli helsinkiläisen yhteiskoulun vararehtori. Tiedonhankinnan pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma, joka otettiin käyttöön
kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorisorikollisuuden ja häiriökäytöksen kasvu oppilaitoksissa on synnyttänyt kysyntää turvallisuuskoulutuspalveluille. Yhteistyöllä voidaan luoda turvallisempia oppimisympäristöjä ja ehkäistä nuorisorikollisuutta ja häiriökäytöstä. Markkinoinnin tehokkuutta parantamalla voidaan vastata tähän kysyntään.
Laaditun markkinointisuunnitelman avulla yritys voi parantaa markkinointinsa tehokkuutta ja tavoittaa paremmin oppilaitoksia, nuoria sekä heidän vanhempiaan. Yritysten on oltava aktiivisia ja innovatiivisia markkinoinnissaan sekä mukauduttava nuorten käyttäytymiseen ja oppilaitosten tarpeisiin. Markkinoinnissa tulee käyttää nykyaikaisia digitaalisia markkinointikanavia sekä kiinnittää huomiota brändäykseen.
Opinnäytetyö avaa useita jatkotutkimuksen mahdollisuuksia, kuten nuorten asenteet ja mielipiteet turvallisuuskoulutuksesta sekä turvallisuuskoulutusalan yritysten yhteistyön tehostaminen markkinoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeinen kehittämistehtävä oli luoda markkinointisuunnitelma, joka vastaisi nuorisorikollisuuden kasvun synnyttämään kysyntään turvallisuuskoulutuspalveluille. Kehitystehtävän kohdeyritys oli turvallisuuskoulutuksia tarjoava pienyritys, jonka koulutusten keskeistä kohderyhmää ovat nuorisorikollisuudesta kärsivät oppilaitokset.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään markkinoinnin teoriaa pääosin kirjallisuuskatsauksen avulla ja esitellään keskeiset käsitteet kuten markkinointi, asiakashankinta ja strategia. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään mm. suhdestrategiaan, effectuation-teoriaan, simple rules -oppeihin, organisaatioiden ostoprosessiin sekä inhimilliseen strategiseen johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena dokumenttianalyysina, jossa kerättiin aineistoa viidestä eri dokumentista ja raportista. Dokumentit olivat: Poliisin toimintaympäristöanalyysi (2022), Keskusrikospoliisin raportti nuorten ryöstörikosten piirteistä (2024), Rehtoribarometri 2019-2023, Opetusalan Ammattijärjestön täydennyskoulutuskysely (2023) sekä Opetusalan Ammattijärjestön toimenpide-ehdotukset nuoriso- ja jengirikollisuuteen (2023). Lisäksi tehtiin puolistrukturoitu haastattelu, jonka haastateltava oli helsinkiläisen yhteiskoulun vararehtori. Tiedonhankinnan pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma, joka otettiin käyttöön
kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorisorikollisuuden ja häiriökäytöksen kasvu oppilaitoksissa on synnyttänyt kysyntää turvallisuuskoulutuspalveluille. Yhteistyöllä voidaan luoda turvallisempia oppimisympäristöjä ja ehkäistä nuorisorikollisuutta ja häiriökäytöstä. Markkinoinnin tehokkuutta parantamalla voidaan vastata tähän kysyntään.
Laaditun markkinointisuunnitelman avulla yritys voi parantaa markkinointinsa tehokkuutta ja tavoittaa paremmin oppilaitoksia, nuoria sekä heidän vanhempiaan. Yritysten on oltava aktiivisia ja innovatiivisia markkinoinnissaan sekä mukauduttava nuorten käyttäytymiseen ja oppilaitosten tarpeisiin. Markkinoinnissa tulee käyttää nykyaikaisia digitaalisia markkinointikanavia sekä kiinnittää huomiota brändäykseen.
Opinnäytetyö avaa useita jatkotutkimuksen mahdollisuuksia, kuten nuorten asenteet ja mielipiteet turvallisuuskoulutuksesta sekä turvallisuuskoulutusalan yritysten yhteistyön tehostaminen markkinoinnin näkökulmasta.