Terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia digitaalisten tietojärjestelmien käytöstä
Laitinen, Anne (2024)
Laitinen, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826221
Tiivistelmä
Teknologian hyödyntämisen ja digitaalisten sovellusten avulla terveydenhuollossa voidaan parantaa terveyspalveluiden laatua, riittävyyttä ja tehokkuutta. Digitalisaation myötä palvelut ja sisäiset prosessit sähköistyvät ja toimintatavat muuttuvat, samalla tämä edellyttää terveydenhuollon ammattilaisilta uudenlaista osaamista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka digitaaliset tietojärjestelmät vaikuttavat terveydenhuollon ammattilaisten työhön ja kuinka he kokevat digitaalisten tietojärjestelmien käyttämisen työssään.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön aineisto haettiin Medic, PubMed ja CINAHL tietokannoista, lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti. Tutkimukseen otettiin mukaan 15 artikkelia. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista aineistoanalyysiä.
Digitaalisten terveydenhuollon tietojärjestelmien vaikutukset terveydenhuollon ammattilasten työhön vaihtelivat eri toimintaympäristöjen ja ammattiryhmien välillä. Yleisesti oltiin tyytyväisiä digitaalista tietojärjestelmää käytettäessä esimerkiksi organisaation sisäiseen yhteistyöhön ja tiedonkulkuun, järjestelmät myös paransivat hoidon laatua ja jatkuvuutta. Työtä hidastivat ja hankaloittivat mm. integraatioiden puute järjestelmien välillä, kertakirjaamisen toteutumattomuus sekä käytettävyysongelmat. Terveydenhuollon ammattilaiset kokivat nämä tekijät stressin ja korkeamman aikapaineen aiheuttajina, ne liittyivät myös heikompaan työnhallintaan. Tietojärjestelmien aiheuttama kuormitus liittyi alhaisempaan työtyytyväisyyteen. Digitalisaation työhön koettuihin vaikutuksiin liittyi usean tekijän keskinäinen riippuvuus.
Tutkimuksen perusteella terveydenhuollon ammattilaisten näkemys tietojärjestelmien käytöstä työssä oli usein kriittinen. Tietojärjestelmiä tulisi voida kehittää, hankkia ja yhtenäistää työntekijöiden ja työnkulkujen näkökulmat huomioiden. Tutkimuksen tuloksilla voi olla merkitystä ja niitä voisi hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämisen sekä digitaalisiin tietojärjestelmiin liittyvien työnprosessien ja työtapojen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön aineisto haettiin Medic, PubMed ja CINAHL tietokannoista, lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti. Tutkimukseen otettiin mukaan 15 artikkelia. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista aineistoanalyysiä.
Digitaalisten terveydenhuollon tietojärjestelmien vaikutukset terveydenhuollon ammattilasten työhön vaihtelivat eri toimintaympäristöjen ja ammattiryhmien välillä. Yleisesti oltiin tyytyväisiä digitaalista tietojärjestelmää käytettäessä esimerkiksi organisaation sisäiseen yhteistyöhön ja tiedonkulkuun, järjestelmät myös paransivat hoidon laatua ja jatkuvuutta. Työtä hidastivat ja hankaloittivat mm. integraatioiden puute järjestelmien välillä, kertakirjaamisen toteutumattomuus sekä käytettävyysongelmat. Terveydenhuollon ammattilaiset kokivat nämä tekijät stressin ja korkeamman aikapaineen aiheuttajina, ne liittyivät myös heikompaan työnhallintaan. Tietojärjestelmien aiheuttama kuormitus liittyi alhaisempaan työtyytyväisyyteen. Digitalisaation työhön koettuihin vaikutuksiin liittyi usean tekijän keskinäinen riippuvuus.
Tutkimuksen perusteella terveydenhuollon ammattilaisten näkemys tietojärjestelmien käytöstä työssä oli usein kriittinen. Tietojärjestelmiä tulisi voida kehittää, hankkia ja yhtenäistää työntekijöiden ja työnkulkujen näkökulmat huomioiden. Tutkimuksen tuloksilla voi olla merkitystä ja niitä voisi hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämisen sekä digitaalisiin tietojärjestelmiin liittyvien työnprosessien ja työtapojen näkökulmasta.