Opettajan ohjauksen merkitys harjoittelussa: kyselytutkimus hoitotyön opiskelijoiden kokemuksista
Jaara, Anu; Hannus, Anne; Myllykangas, Kirsi (2024)
Jaara, Anu
Hannus, Anne
Myllykangas, Kirsi
Oulun ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100976895
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100976895
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia opettajalta saadusta ohjauksesta käytännön harjoitteluissa. Suurin osa vastaajista koki opettajan kanssa käydyt ohjauskeskustelut tärkeiksi ja merkitykselliseksi. Pieni osa vastaajista ei kaivannut ohjauskeskusteluita lainkaan. Vastauksissa korostui kannustuksen, tuen ja opettajan tavoitettavuuden merkitys. Ohjauskeskusteluiden toivottiin olevan joustavia ja yksilöllisiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella Oulaisten kampuksen hoitotyön opiskelijoilta (n=21) ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa ohjauskeskusteluiden sisältöä ja rakennetta suunniteltaessa.