Scanian huoltokoordinoinnin merkitys ja käytännön toteuttaminen
Törmänen, Niilo (2024)
Törmänen, Niilo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101526464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101526464
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohdittiin, miten oikeaoppinen huoltokoordinointi vaikuttaa raskaan kaluston tekniseen kuntoon ja huoltotapahtuman tehokkuuteen. Lisäksi suunniteltiin, miten huoltokoordinointi tulisi toteuttaa käytännön tasolla ja seurattiin, kuinka suunniteltu huoltokoordinointimalli toimii. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Scania Suomi Oy:n kanssa, ja työn tavoitteena oli suunnitella Rovaniemen toimipisteelle toimintavarma sekä täsmällinen toimintatapa huoltokoordinointitoiminnan järjestämiselle. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu pääosin Scanian materiaaleihin ja kesäkauden aikana työnjohtajan työtehtävissä Rovaniemen toimipisteellä opittuihin tietoihin.
Työssä käydään läpi huoltokoordinoinnin teoriaa, merkitystä sekä miten se tulisi toteuttaa käytännössä. Lisäksi käsitellään Scania Suomi Oy:n toimintaa, historiaa ja tulevaisuuden tavoitteita. Opinnäytetyössä käydään läpi Scanian korjaamoprosessi sekä tutkitaan haasteita, joita huoltokoordinointitoiminnassa tulee vastaan. Työ päätettiin toteuttaa osittain päiväkirjamuotoisena työnjohtajan työn ohella. Päiväkirjamuotoisessa mallissa käytännön toimivuutta sekä kehitysmahdollisuuksia on helpompi havainnoida ja seurata.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä saatiin toimiva huoltokoordinointitoimintamalli Rovaniemen toimipisteelle. Opinnäytetyö avasi uusia näkökulmia huoltokoordinoinnin järjestämiseen ja pohti tyypillisiä ongelmakohtia, mitä koordinointitoiminnassa ilmenee. Opinnäytetyön lopputulos toimii esimerkkimallina huoltokoordinoinnin toteuttamisesta Scanian Rovaniemen toimipisteellä.
Työssä käydään läpi huoltokoordinoinnin teoriaa, merkitystä sekä miten se tulisi toteuttaa käytännössä. Lisäksi käsitellään Scania Suomi Oy:n toimintaa, historiaa ja tulevaisuuden tavoitteita. Opinnäytetyössä käydään läpi Scanian korjaamoprosessi sekä tutkitaan haasteita, joita huoltokoordinointitoiminnassa tulee vastaan. Työ päätettiin toteuttaa osittain päiväkirjamuotoisena työnjohtajan työn ohella. Päiväkirjamuotoisessa mallissa käytännön toimivuutta sekä kehitysmahdollisuuksia on helpompi havainnoida ja seurata.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä saatiin toimiva huoltokoordinointitoimintamalli Rovaniemen toimipisteelle. Opinnäytetyö avasi uusia näkökulmia huoltokoordinoinnin järjestämiseen ja pohti tyypillisiä ongelmakohtia, mitä koordinointitoiminnassa ilmenee. Opinnäytetyön lopputulos toimii esimerkkimallina huoltokoordinoinnin toteuttamisesta Scanian Rovaniemen toimipisteellä.