Yleisimmät suolistopatogeenit ja niiden diagnostiikka : Verkko-oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Körkkö, Laura (2024)
Körkkö, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726524
Tiivistelmä
Maha-suolikanavan infektiot ovat maailmanlaajuisesti esiintyviä yleisiä tartuntatauteja, jotka aiheuttavat usein akuutin vatsataudin, mutta voivat johtaa myös henkeä uhkaaviin komplikaatioihin. Maha-suolikanavan infektiot aiheuttavat maailmanlaajuisesti noin 2,5 miljoonan lapsen kuoleman. Suomessa nämä infektiot liittyvät usein matkailuun. Gastroenteriitit eli mahasuolikanavan infektiot ovat yleisiä myös Suomessa, jonka takia on tärkeää saada käsitys niiden ehkäisystä ja diagnostiikasta jo opintojen aikana osana mikrobiologian opintojaksoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä, luotettava ja laadukas oppimateriaali, joka tukee bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista mikrobiologian opintojaksolla. Kliininen mikrobiologia on ala, joka tutkii patogeenien ominaisuuksia sekä niiden aiheuttamia tauteja ja epidemioita eri väestöryhmissä. Oppimateriaalissa käsitellään yleisimpiä bakteereja, viruksia ja parasiitteja, jotka aiheuttavat akuuttia gastroenteriittiä, sekä niiden diagnostiikkaa. Patogeenien osalta tarkasteltiin niiden yleisyyttä, oireita, tartuntatapoja, ehkäisyä, diagnostiikkaa ja mahdollisia hoitokeinoja.
Oppimateriaalin tiedot on kerätty luotettavista tieteellisistä julkaisuista kirjallisuudesta sekä internetistä. Oppimateriaaliin sisältyy myös tietotesti, jolla opiskelija voi testata oppimistaan. Opinnäytetyö laadittiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja se koostui verkko-oppimateriaalista sekä raporttiosuudesta. Oppimateriaali annettiin opiskelijoiden käyttöön syksyllä 2024, jolloin kerättiin palautetta kyselyn avulla sen toimivuudesta ja käytettävyydestä. Valmistuttuaan verkkooppimateriaali luovutettiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön.
Palaute oppimateriaalista oli pääasiassa positiivista. Kyselyyn vastanneet opiskelijat pitivät
oppimateriaalia siistinä ja selkänä sekä helposti opiskeltavana. Oppimateriaalin käyttö koettiin mielekkäänä ja tietotestin koettiin suurimmaksi osaksi olevan oppimista tukeva sekä aiheen kokonaisuuden hahmottamista parantava. Jatkokehitysideana oppimateriaaliin voitaisiin luoda uusi oppimateriaali, jossa syvennyttäisiin
tutkimusmenetelmiin, kuten viljelymenetelmiin, herkkyysmäärityksiin, molekyylibiologisiin ja biokemiallisiin testeihin. Se sisältäisi kuvalliset työohjeet käytännön harjoitteluita varten tukemaan bioanalyytikko-opiskelijoiden laboratoriotyöskentelyn oppimista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä, luotettava ja laadukas oppimateriaali, joka tukee bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista mikrobiologian opintojaksolla. Kliininen mikrobiologia on ala, joka tutkii patogeenien ominaisuuksia sekä niiden aiheuttamia tauteja ja epidemioita eri väestöryhmissä. Oppimateriaalissa käsitellään yleisimpiä bakteereja, viruksia ja parasiitteja, jotka aiheuttavat akuuttia gastroenteriittiä, sekä niiden diagnostiikkaa. Patogeenien osalta tarkasteltiin niiden yleisyyttä, oireita, tartuntatapoja, ehkäisyä, diagnostiikkaa ja mahdollisia hoitokeinoja.
Oppimateriaalin tiedot on kerätty luotettavista tieteellisistä julkaisuista kirjallisuudesta sekä internetistä. Oppimateriaaliin sisältyy myös tietotesti, jolla opiskelija voi testata oppimistaan. Opinnäytetyö laadittiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja se koostui verkko-oppimateriaalista sekä raporttiosuudesta. Oppimateriaali annettiin opiskelijoiden käyttöön syksyllä 2024, jolloin kerättiin palautetta kyselyn avulla sen toimivuudesta ja käytettävyydestä. Valmistuttuaan verkkooppimateriaali luovutettiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön.
Palaute oppimateriaalista oli pääasiassa positiivista. Kyselyyn vastanneet opiskelijat pitivät
oppimateriaalia siistinä ja selkänä sekä helposti opiskeltavana. Oppimateriaalin käyttö koettiin mielekkäänä ja tietotestin koettiin suurimmaksi osaksi olevan oppimista tukeva sekä aiheen kokonaisuuden hahmottamista parantava. Jatkokehitysideana oppimateriaaliin voitaisiin luoda uusi oppimateriaali, jossa syvennyttäisiin
tutkimusmenetelmiin, kuten viljelymenetelmiin, herkkyysmäärityksiin, molekyylibiologisiin ja biokemiallisiin testeihin. Se sisältäisi kuvalliset työohjeet käytännön harjoitteluita varten tukemaan bioanalyytikko-opiskelijoiden laboratoriotyöskentelyn oppimista.