Tulevaisuuden kulttuurin kuluttaminen ja esittävän taiteen yleisöskenaariot vuonna 2035
Mustonen, Mia; Westerlund, Veera (2024)
Mustonen, Mia
Westerlund, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626493
Tiivistelmä
Esittävän taiteen ala on murroksessa, kun rahoituspohjaan kohdistuu leikkauksia ja kilpailu ihmisten vapaa-ajasta kiristyy entisestään. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa skenaarioita tulevaisuuden kulttuurin kuluttajista esittävän taiteen toimialalla ja lisätä asiakaskeskeisyyttä sekä ennakointikyvykkyyttä alalla. Kehittämistyössä pilotoidaan ja kehitetään työkaluja, jotta toimiala olisi aktiivinen tulevaisuuden toimija, joka muotoilee vaihtoehtoisia tulevaisuuksia itse, eikä ajaudu muiden vietäväksi. Opinnäytetyössä esittävän taiteen yleisö nostetaan keskiöön ja tulevaisuutta tarkastellaan kuluttajan eli asiakkaan näkökulmasta. Toimeksiantajaorganisaationa on Turun Kaupunginteatteri.
Työn tietoperustassa käsitellään asiakaskeskeistä liiketoimintaa, asiakaskokemuksen ja arvon muodostumista sekä asiakasprofiilien hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämisessä. Tietoperustassa kuvataan myös kuluttajakäyttäytymisen yleisiä periaatteita ja kulttuurin kuluttamisen erityispiirteitä. Tulevaisuustietoisuutta ja ennakointikyvykkyyden merkitystä käsitellään sekä yksilön että organisaation näkökulmasta. Kehittämistehtävä toteutettiin soveltamalla ennakoinnin skenaariomenetelmiä. Keskeisiä kehittämistyön vaiheita olivat toimintaympäristön analysointi, merkittävien muutosilmiöiden tunnistaminen, skenaarioiden kuvaaminen ja analysointi sekä tuotetun tiedon hyödyntäminen. Kulttuurin kuluttajia ja organisaation työntekijöitä osallistettiin muutosilmiöiden arviointiin sähköisellä kyselyllä. Arvioinnin perusteella skenaarioiden ajureiksi eli muutostekijöiksi valittiin julkisen talouden tila sekä vapaa-aikaan liittyvät arvot ja asenteet. Skenaarioiden kuvauksissa hyödynnettiin myös muita merkittäväksi arvioituja muutosilmiöitä. Kehittämistyön tuloksena syntyi neljä vaihtoehtoista esittävän taiteen yleisöskenaariota vuodelle 2035. Jokaisesta skenaariosta kuvattiin prologi, juonen vaiheet ja epilogi. Lisäksi skenaarioihin tunnistettiin asiakasprofiilit. Kohdeorganisaation työntekijöille järjestettiin tulevaisuustyöpaja, jossa visioitiin asiakasprofiilien tarpeita vastaavia tulevaisuuden palvelukonsepteja.
Kehittämistyö osoitti, että asiakaskeskeinen ennakointiprosessi tuotti tietoa, jota organisaatio voi hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja asiakasymmärryksen lisäämisessä. Tulosten perusteella erityisesti kumppanuuksien vahvistaminen nähtiin keskeisenä kehittämiskohteena, jotta organisaatio pystyy vastaamaan tulevaisuuden asiakkaiden tarpeisiin ja asemoimaan itsensä osaksi toimintaympäristöä. Johtopäätöksissä annetaan suosituksia myös asiakaskeskeisyyden vahvistamiseksi eri toiminnoissa. Lisäksi suositellaan ennakointikyvykkyyden kasvattamista osana toimintakulttuuria ja henkilöstön sekä asiakkaiden osallistamista ennakointiprosessiin. Tuloksissa huomionarvioista oli esittävän taiteen merkityksen, vaikutuksen ja mahdollisuuksien kuvaaminen tulevaisuuden kulttuurin kuluttajien näkökulmasta. Johtopäätöksissä suositellaan toimialalle asiakaskeskeisen näkökulman vahvistamista vaikuttamistyössä. Myös muut vapaa-ajan toimijat voivat hyödyntää kehittämistyössä tuotettua tietoa muutosilmiöiden vaikutusten arvioinnissa tulevaisuuden asiakkailleen. Kehittämisehdotuksena esitetään asiakaskeskeisten menetelmien lisäämistä ennakointiprosessiin ja tulevaisuuden yleisöskenaarioiden arviointia muilla muutosilmiöillä kuten kestävän kehityksen vaatimuksilla.
Työn tietoperustassa käsitellään asiakaskeskeistä liiketoimintaa, asiakaskokemuksen ja arvon muodostumista sekä asiakasprofiilien hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämisessä. Tietoperustassa kuvataan myös kuluttajakäyttäytymisen yleisiä periaatteita ja kulttuurin kuluttamisen erityispiirteitä. Tulevaisuustietoisuutta ja ennakointikyvykkyyden merkitystä käsitellään sekä yksilön että organisaation näkökulmasta. Kehittämistehtävä toteutettiin soveltamalla ennakoinnin skenaariomenetelmiä. Keskeisiä kehittämistyön vaiheita olivat toimintaympäristön analysointi, merkittävien muutosilmiöiden tunnistaminen, skenaarioiden kuvaaminen ja analysointi sekä tuotetun tiedon hyödyntäminen. Kulttuurin kuluttajia ja organisaation työntekijöitä osallistettiin muutosilmiöiden arviointiin sähköisellä kyselyllä. Arvioinnin perusteella skenaarioiden ajureiksi eli muutostekijöiksi valittiin julkisen talouden tila sekä vapaa-aikaan liittyvät arvot ja asenteet. Skenaarioiden kuvauksissa hyödynnettiin myös muita merkittäväksi arvioituja muutosilmiöitä. Kehittämistyön tuloksena syntyi neljä vaihtoehtoista esittävän taiteen yleisöskenaariota vuodelle 2035. Jokaisesta skenaariosta kuvattiin prologi, juonen vaiheet ja epilogi. Lisäksi skenaarioihin tunnistettiin asiakasprofiilit. Kohdeorganisaation työntekijöille järjestettiin tulevaisuustyöpaja, jossa visioitiin asiakasprofiilien tarpeita vastaavia tulevaisuuden palvelukonsepteja.
Kehittämistyö osoitti, että asiakaskeskeinen ennakointiprosessi tuotti tietoa, jota organisaatio voi hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja asiakasymmärryksen lisäämisessä. Tulosten perusteella erityisesti kumppanuuksien vahvistaminen nähtiin keskeisenä kehittämiskohteena, jotta organisaatio pystyy vastaamaan tulevaisuuden asiakkaiden tarpeisiin ja asemoimaan itsensä osaksi toimintaympäristöä. Johtopäätöksissä annetaan suosituksia myös asiakaskeskeisyyden vahvistamiseksi eri toiminnoissa. Lisäksi suositellaan ennakointikyvykkyyden kasvattamista osana toimintakulttuuria ja henkilöstön sekä asiakkaiden osallistamista ennakointiprosessiin. Tuloksissa huomionarvioista oli esittävän taiteen merkityksen, vaikutuksen ja mahdollisuuksien kuvaaminen tulevaisuuden kulttuurin kuluttajien näkökulmasta. Johtopäätöksissä suositellaan toimialalle asiakaskeskeisen näkökulman vahvistamista vaikuttamistyössä. Myös muut vapaa-ajan toimijat voivat hyödyntää kehittämistyössä tuotettua tietoa muutosilmiöiden vaikutusten arvioinnissa tulevaisuuden asiakkailleen. Kehittämisehdotuksena esitetään asiakaskeskeisten menetelmien lisäämistä ennakointiprosessiin ja tulevaisuuden yleisöskenaarioiden arviointia muilla muutosilmiöillä kuten kestävän kehityksen vaatimuksilla.