Asiakkaiden kokemuksia työllistymisen haasteista kuntouttavassa työtoiminnassa
Granqvist, Tanja; Nikitin, Mia (2024)
Granqvist, Tanja
Nikitin, Mia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kartoittaa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden kokemia haasteita työllistyäkseen. Tarkoitus on löytää syyt, mitkä estävät asiakkaiden siirtyminen eteenpäin joko avoimille työmarkkinoille tai kouluun.
Opinnäytetyössä on kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia piirteitä tutkimuksessa, jossa aineiston keruumenetelmänä oli asiakaskysely sekä ryhmäkeskustelu. Kysely suoritettiin kesäkuussa 2024, Itä-Uudenmaan kuntouttavan työtoiminnan ryhmissä, ympäri itäuuttamaata. Kyselyyn vastasi 70 henkilöä.
Aineistoa analysoitiin väljästi sisällönanalyysillä, tehtiin kysely analyysi sekä analysoitiin ryhmäkeskustelusta saatuja tuloksia.
Tutkimustuloksien mukaan asiakkaiden suurimpia haasteita työllistyäkseen olivat sosiaaliset haasteet, masennus ja taloudelliset haasteet, avoimista vastauksista nousi selkeästi esiin, pitkät välimatkat, ajokortin sekä auton puute, sekä ikäsyrjintä ja koulutuksen puute.
Kuntouttavan työtoiminnan koettiin motivoivan asiakkaita kohti työllistymistä, 52 henkilöä vastasi, että kuntouttava työtoiminta motivoi kohti työllistymistä. 47 vastaajaa koki kuntouttavan työtoiminnan lisäävän arjenhallintaa ja 42 asiakasta koki, että palvelu on lisännyt yhteisöllisyyden kokemusta. Ainoastaan kolme koki oman ammattitaidon ja osaamisen kohtaavaan avoimia työmarkkinoita. Lisäksi 60 vastaajista koki kuntouttavan työtoiminnan lisäävän merkityksellisyyttä elämäänsä. Kehittämistyönä halutaan lisätä tietoisuutta kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden haasteista, sekä löytää parempia keinoja auttaa asiakkaita eteenpäin heidän elämässään.
Opinnäytetyössä on kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia piirteitä tutkimuksessa, jossa aineiston keruumenetelmänä oli asiakaskysely sekä ryhmäkeskustelu. Kysely suoritettiin kesäkuussa 2024, Itä-Uudenmaan kuntouttavan työtoiminnan ryhmissä, ympäri itäuuttamaata. Kyselyyn vastasi 70 henkilöä.
Aineistoa analysoitiin väljästi sisällönanalyysillä, tehtiin kysely analyysi sekä analysoitiin ryhmäkeskustelusta saatuja tuloksia.
Tutkimustuloksien mukaan asiakkaiden suurimpia haasteita työllistyäkseen olivat sosiaaliset haasteet, masennus ja taloudelliset haasteet, avoimista vastauksista nousi selkeästi esiin, pitkät välimatkat, ajokortin sekä auton puute, sekä ikäsyrjintä ja koulutuksen puute.
Kuntouttavan työtoiminnan koettiin motivoivan asiakkaita kohti työllistymistä, 52 henkilöä vastasi, että kuntouttava työtoiminta motivoi kohti työllistymistä. 47 vastaajaa koki kuntouttavan työtoiminnan lisäävän arjenhallintaa ja 42 asiakasta koki, että palvelu on lisännyt yhteisöllisyyden kokemusta. Ainoastaan kolme koki oman ammattitaidon ja osaamisen kohtaavaan avoimia työmarkkinoita. Lisäksi 60 vastaajista koki kuntouttavan työtoiminnan lisäävän merkityksellisyyttä elämäänsä. Kehittämistyönä halutaan lisätä tietoisuutta kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden haasteista, sekä löytää parempia keinoja auttaa asiakkaita eteenpäin heidän elämässään.