Terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia eettisestä stressistä ohjatussa harjoittelussa
Rintala, Tiia; Armfelt, Laura (2024)
Rintala, Tiia
Armfelt, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia eettisestä stressistä ohjatun harjoittelun aikana. Työn tutkimuskysymykset ovat: minkälaista eettistä stressiä terveydenhoitajaopiskelijat kokevat ohjatun harjoittelun aikana ja mitkä asiat vaikuttavat eettisen stressin muodostumiseen?
Opinnäytetyö on osa EthCo-hanketta, ja sen tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin anonyymisti sähköisen Webropol-kyselyn avulla helmi-maaliskuussa 2024. Kyselypohjana käytettiin EthCo-hankkeen suomentamaa, Dr. Epsteinin kehittämää Measure of Moral Distress – Healthcare Professionals -mittaria, jonka käyttöön oli saatu erillinen lupa. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 opiskelijaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin lähteinä muun muassa uutisia, kirjoja, artikkeleita ja luotettavia tietokantoja kuten Medic.
Tutkimuksen päätulokset ovat terveydenhoitajaopiskelijoiden vastausten perusteella muodostuneet keskiarvot. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijat kokivat eettistä stressiä erityisesti tilanteissa, joissa he tunsivat toimivansa vastoin omaa ammatillista arvoa ja moraaliansa.
Opinnäytetyö on osa EthCo-hanketta, ja sen tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin anonyymisti sähköisen Webropol-kyselyn avulla helmi-maaliskuussa 2024. Kyselypohjana käytettiin EthCo-hankkeen suomentamaa, Dr. Epsteinin kehittämää Measure of Moral Distress – Healthcare Professionals -mittaria, jonka käyttöön oli saatu erillinen lupa. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 opiskelijaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin lähteinä muun muassa uutisia, kirjoja, artikkeleita ja luotettavia tietokantoja kuten Medic.
Tutkimuksen päätulokset ovat terveydenhoitajaopiskelijoiden vastausten perusteella muodostuneet keskiarvot. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijat kokivat eettistä stressiä erityisesti tilanteissa, joissa he tunsivat toimivansa vastoin omaa ammatillista arvoa ja moraaliansa.