Käsikirja esihenkilötyön tueksi pankkiorganisaatiossa
Pokkinen, Pipsa (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pokkinen, Pipsa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226650
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitetään Säästöpankille käytännönläheinen käsikirja esihenkilötyön tueksi. Työn tavoitteena on luoda selkeä, kattava ja helposti saatavilla oleva ohjekirja, joka yhdistää teorian ja käytännön yhdeksi kokonaisuudeksi. Kehittämistehtävänä on koota ja järjestää organisaation aiemmat käytännön ohjeet ja tuorein teoriatieto yhteen paikkaan, ottaen huomioon organisaation erityistarpeet. Tämän lisäksi käsikirjan sisältöä täydennetään ja muotoillaan, hyödyntäen esihenkilöiden palautetta ja näkemyksiä kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimusmenetelminä käytetään strukturoituja yksilöhaastatteluita, joiden tuloksia tarkennetaan avointen vastausten avulla kyselyssä. Teoreettinen viitekehys tiivistää kriittisintä tietoa, jota pankkiorganisaation esihenkilö työssään tarvitsee. Se kattaa esihenkilötyön määritelmän ja keskeisimmät tehtävät ja vastuut, valmentavan johtamisen, motivaation ja työhyvinvoinnin, sekä etätyön johtamisen.
Keskeisenä tuloksena on laaja käsikirja, joka kattaa esihenkilötyön kaikki tärkeät osa-alueet, kuten johtamisen, palautekulttuurin ja työsuhdeasiat. Käsikirja tarjoaa käytännönläheisiä ohjeita ja organisaation omia käytäntöjä, joiden avulla esihenkilöt voivat onnistua työssään ja parantaa myös työntekijöidensä suorituksia ja hyvinvointia. Saadun palautteen perusteella todetaan, että käsikirja on toivottu organisaation ja esihenkilöiden puolelta, sen kattaessa organisaation tarpeet ja parantaessa esihenkilötyön käytännön tukea. Jatkokehittämisehdotuksena on, että käsikirjan sisältöön lisätään esihenkilöiden yhteisesti sovittuja pelisääntöjä, käsikirjaa päivitetään säännöllisesti ja sitä täydennetään edelleen organisaation muuttuvien tarpeiden mukaan.
Keskeisenä tuloksena on laaja käsikirja, joka kattaa esihenkilötyön kaikki tärkeät osa-alueet, kuten johtamisen, palautekulttuurin ja työsuhdeasiat. Käsikirja tarjoaa käytännönläheisiä ohjeita ja organisaation omia käytäntöjä, joiden avulla esihenkilöt voivat onnistua työssään ja parantaa myös työntekijöidensä suorituksia ja hyvinvointia. Saadun palautteen perusteella todetaan, että käsikirja on toivottu organisaation ja esihenkilöiden puolelta, sen kattaessa organisaation tarpeet ja parantaessa esihenkilötyön käytännön tukea. Jatkokehittämisehdotuksena on, että käsikirjan sisältöön lisätään esihenkilöiden yhteisesti sovittuja pelisääntöjä, käsikirjaa päivitetään säännöllisesti ja sitä täydennetään edelleen organisaation muuttuvien tarpeiden mukaan.