Kohti pitovoimaista organisaatiota : opetushenkilöstön organisaatiositoutumisen vahvistaminen
Erkkilä, Meri (2024)
Erkkilä, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626855
Tiivistelmä
Organisaatioon sitoutuneet työntekijät ovat tärkeitä jokaiselle organisaatiolle, sillä minkä tahansa organisaation toiminta vaikeutuu, jos sen henkilöstön vaihtuvuus on suurta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation opetushenkilöstön organisaatiositoutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä esittää keinoja organisaatiositoutumisen vahvistamiseen. Toimeksiantaja on pieni taide- ja kulttuurialan koulutusorganisaatio, jonka yksi strateginen päämäärä vuodelle 2026 on organisaation toiminta-ajatukseen, arvoihin ja periaatteisiin sitoutunut, pysyvä henkilökunta.
Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui toimeksiantajaorganisaation opetushenkilöstö ja hallintotiimi. Tutkimusmenetelmiksi valittiin anonyymi kyselytutkimus sekä ryhmähaastattelu. Kahden erilaisen tutkimusmenetelmän ja otannan tavoitteena oli lisätä tutkimuksen luotettavuutta ja saada tutkimukseen moninäkökulmaisuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimeksiantajaorganisaation opetushenkilöstön organisaatiositoutumisessa on vahvistamisen varaa. Tuloksista voidaan päätellä, että opetushenkilöstön organisaatiositoutumista voidaan vahvistaa toimeksiantajaorganisaatiossa keskittymällä kannustavan johtamis- ja palautekulttuurin luomiseen, osallistamalla opetushenkilöstöä päätöksentekoon sekä vahvistamalla työyhteisön yhteisöllisyyden tunnetta.
Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui toimeksiantajaorganisaation opetushenkilöstö ja hallintotiimi. Tutkimusmenetelmiksi valittiin anonyymi kyselytutkimus sekä ryhmähaastattelu. Kahden erilaisen tutkimusmenetelmän ja otannan tavoitteena oli lisätä tutkimuksen luotettavuutta ja saada tutkimukseen moninäkökulmaisuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimeksiantajaorganisaation opetushenkilöstön organisaatiositoutumisessa on vahvistamisen varaa. Tuloksista voidaan päätellä, että opetushenkilöstön organisaatiositoutumista voidaan vahvistaa toimeksiantajaorganisaatiossa keskittymällä kannustavan johtamis- ja palautekulttuurin luomiseen, osallistamalla opetushenkilöstöä päätöksentekoon sekä vahvistamalla työyhteisön yhteisöllisyyden tunnetta.