Level Store-verkkokaupan nopeusoptimointi WordPress-julkaisujärjestelmällä
Timonen, Kim (2024)
Timonen, Kim
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826936
Tiivistelmä
Työn tavoite oli parantaa jo olemassa olevan WordPress-julkaisujärjestelmän Level Store-verkkokaupan latausnopeutta. Suorituskykyä kasvattamalla pyrittiin nostamaan sivustoa hakukoneiden hakutuloksissa ja parantamaan liiketoiminnan kannattavuutta. Koska Level Store-verkkokaupan sisältö oli jo riittävän hyvää, haluttiin keskittyä latausnopeuksien optimointiin, millä on myös vaikutusta hakukoneiden tuloksiin.
Tietopohjana hyödynnettiin pääosin artikkeleita ja blogitekstejä, mutta myös kirjallisuutta liittyen verkkoliiketoimintaa. Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupan toimintaa sekä sivuston suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin latausnopeuteen vaikuttavia muutoksia Level Store-verkkokauppaan ja avattiin tarkemmin, miten muutokset tehtiin ja miten ne vaikuttivat suorituskykyyn. Suurin vaikutus sivuston suorituskykyyn oli kuvien tiedostokoon pienentämisellä sekä ylimääräisen koodin poistamisella.
Optimoinnin tulokset olivat positiivisia kaikilla mittareilla. Alkuperäisen tavoitteen lisäksi havaittiin latausnopeuksien vaikuttavan hakukoneiden hakutuloksien lisäksi myös asiakastyytyväisyyteen ja ostokäyttäytymiseen.
Tietopohjana hyödynnettiin pääosin artikkeleita ja blogitekstejä, mutta myös kirjallisuutta liittyen verkkoliiketoimintaa. Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupan toimintaa sekä sivuston suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin latausnopeuteen vaikuttavia muutoksia Level Store-verkkokauppaan ja avattiin tarkemmin, miten muutokset tehtiin ja miten ne vaikuttivat suorituskykyyn. Suurin vaikutus sivuston suorituskykyyn oli kuvien tiedostokoon pienentämisellä sekä ylimääräisen koodin poistamisella.
Optimoinnin tulokset olivat positiivisia kaikilla mittareilla. Alkuperäisen tavoitteen lisäksi havaittiin latausnopeuksien vaikuttavan hakukoneiden hakutuloksien lisäksi myös asiakastyytyväisyyteen ja ostokäyttäytymiseen.