Sairaanhoitajaopiskelijan valmistautuminen harjoitteluun : animaatiovideo Oulun ammattikorkeakoululle
Nikula, Heli; Saukko, Katja (2024)
Nikula, Heli
Saukko, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826926
Tiivistelmä
Harjoittelu on tärkeä osa sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta ja se koskettaakin vuosittain useita opiskelijoita. Esimerkiksi vuonna 2023 Oulun ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaopinnot aloitti Oulaisten yksikössä 63 ja Oulussa 57 opiskelijaa. (Opetushallinnon tilastopalvelut 2024). Onnistunut harjoittelu edellyttää opiskelijan ja harjoitteluorganisaation hyvää ennakkoon valmistautumista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa helposti ymmärrettävä animaatiovideo Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille harjoitteluun valmistautumisen tueksi. Animaatiovideon tavoitteena oli auttaa opiskelijoita omaksumaan tarvittavat tiedot sekä vähentämään harjoitteluun liittyvää epävarmuutta. Lisäksi animaatiovideota voitaisiin hyödyntää myös maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, joka koostui kirjallisen tietoperustan ja animaatiovideon yhdistelmästä. Työn teoreettisessa osuudessa käsittelimme aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja laadimme käsikirjoituksen, joka tuki animaatiovideon sisältöä. Animaatiovideosta pyrittiin tekemään johdonmukainen, kiinnostava ja sopivan pituinen sekä helposti uudelleen katsottava. Pitkän aikavälin tavoitteena oli, että animaatiovideosta tulisi osa Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoitteluun valmistautumisen prosessia. Arvioidaksemme videon tavoitteiden täyttymistä toteutimme Webropol-kyselyn, joka lähetettiin sähköpostitse Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselyn palautteen perusteella opiskelijat kokivat animaatiovideon sisällön tarpeelliseksi harjoitteluun valmistautumisessa sen aikana ja jälkeen. Työn onnistumista arvioitaessa voidaan todeta, että yhdistelmä kirjallisesta tietoperustasta ja animaatiovideosta osoittautui tehokkaaksi tavaksi esittää monimutkaisia aiheita selkeässä ja kiinnostavassa muodossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa helposti ymmärrettävä animaatiovideo Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille harjoitteluun valmistautumisen tueksi. Animaatiovideon tavoitteena oli auttaa opiskelijoita omaksumaan tarvittavat tiedot sekä vähentämään harjoitteluun liittyvää epävarmuutta. Lisäksi animaatiovideota voitaisiin hyödyntää myös maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, joka koostui kirjallisen tietoperustan ja animaatiovideon yhdistelmästä. Työn teoreettisessa osuudessa käsittelimme aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja laadimme käsikirjoituksen, joka tuki animaatiovideon sisältöä. Animaatiovideosta pyrittiin tekemään johdonmukainen, kiinnostava ja sopivan pituinen sekä helposti uudelleen katsottava. Pitkän aikavälin tavoitteena oli, että animaatiovideosta tulisi osa Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoitteluun valmistautumisen prosessia. Arvioidaksemme videon tavoitteiden täyttymistä toteutimme Webropol-kyselyn, joka lähetettiin sähköpostitse Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselyn palautteen perusteella opiskelijat kokivat animaatiovideon sisällön tarpeelliseksi harjoitteluun valmistautumisessa sen aikana ja jälkeen. Työn onnistumista arvioitaessa voidaan todeta, että yhdistelmä kirjallisesta tietoperustasta ja animaatiovideosta osoittautui tehokkaaksi tavaksi esittää monimutkaisia aiheita selkeässä ja kiinnostavassa muodossa.