Myyntistrategian kehittäminen ja jalkauttaminen : case: Yritys X
Nurmi, Max (2024)
Nurmi, Max
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää yhtenäinen ja käytännönläheinen myyntistrategia, joka tukee yrityksen strategisia tavoitteita ja parantaa sen kilpailukykyä Suomen markkinoilla. Kiristyvä kilpailu ja muuttuvat markkinavaatimukset ovat luoneet tarpeen uudistaa yrityksen myyntiprosesseja sekä tehostaa uusasiakashankintaa ja asiakkuudenhallintaa.
Työn pääasiallisena tavoitteena on luoda myynnin pelikirja, joka tarjoaa konkreettiset ohjeet myyntitiimille strategian jalkauttamiseksi käytännön tasolle. Työssä hyödynnettiin Porterin viiden voiman mallia ja SWOT-analyysiä markkina-aseman ja kilpailutekijöiden arvioinnissa. Lisäksi Blue Ocean Strategy ja Ansoffin matriisi auttoivat tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Myynnin pelikirjan avulla pyritään parantamaan myyntitiimin tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä, mikä johtaa parempiin liiketoimintatuloksiin.
Työn pääasiallisena tavoitteena on luoda myynnin pelikirja, joka tarjoaa konkreettiset ohjeet myyntitiimille strategian jalkauttamiseksi käytännön tasolle. Työssä hyödynnettiin Porterin viiden voiman mallia ja SWOT-analyysiä markkina-aseman ja kilpailutekijöiden arvioinnissa. Lisäksi Blue Ocean Strategy ja Ansoffin matriisi auttoivat tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Myynnin pelikirjan avulla pyritään parantamaan myyntitiimin tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä, mikä johtaa parempiin liiketoimintatuloksiin.