Muutosjohtamisen onnistumisten ja epäonnistumisten vaikutukset henkilöstön ajatus- ja tunnemaailmaan
Fuhrmann, Jon (2024)
Fuhrmann, Jon
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427332
Tiivistelmä
Jokaisen organisaation tulee muuttua, jotta se pystyy toimimaan mahdollisimman tehokkaasti alati muuttuvassa maailmassa. Tavoitellun muutoksen aikaansaamiseksi, tulee organisaatioiden suunnitella muutokset hyvin ja toteuttaa ne henkilöstö huomioiden. Organisaatiossa toteutettavat muutokset voivat tarkoittaa yksittäiselle työntekijälle suurimmillaan tämän työsuhteen päättymistä, mutta myös mahdollista muuttoa toiselle paikkakunnalle tai vähintäänkin uusien työmenetelmien, työyhteisön tai työkulttuurin muutosta. Onnistuneen muutoksen taustalla on muutosprosessi, jossa muutosviestintä ja esihenkilötyö on nostettu keskiöön sen varmistamiseksi, että henkilöstö motivoituu uudistukseen ja näkee sen positiivisessa valossa suhteessa itseensä. Muutokseen liittyy aina negatiivisia tunteita, mutta niitä ja niiden vaikutusta pystytään vähentämään onnistuneella muutosjohtamisella. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään organisaation organisaatiouudistuksen piirissä olevan henkilöstön tunteita ja ajatuksia muutoksen aikana. Tutkimuksessa keskityttiin muutosjohtamisen teoreettisen onnistumisen vaikutuksesta henkilöstön ajatuksiin ja tunteisiin.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu etnografisena tutkimuksena ja menetelmänä siinä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Tiedonkeruu on tehty havainnoimalla muutoksen kohteena olevaa henkilöstöä heidän arjessaan. Havainnoinnissa keskityttiin henkilöstön keskinäisiin keskusteluihin ja niissä ilmenneisiin tunnetiloihin ja ajatuksiin muutokseen liittyen. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimuksen kohteena oleva joukko käyttäytyi pääsääntöisesti muutosjohtamisen teorioissa esitetyillä tavoilla. He kokivat teorioiden mukaisia tunteita, teorioissa esitetyissä järjestyksissä. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella heikko sisäinen viestintä ja esihenkilötyön puutteet muutosprosessissa aiheutti voimakkaita negatiivisia tunteita prosessin aikana. Organisaatiomuutoksessa kaikkien organisaatioiden tulee aloittaa valmistelu hyvissä ajoin ja pohtia sen eri vaiheet etukäteen. Muutoksen suunnittelun keskiössä on viestintäsuunnitelma, esihenkilöiden tiedottaminen ja prosessin läpiviennin vastuut.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu etnografisena tutkimuksena ja menetelmänä siinä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Tiedonkeruu on tehty havainnoimalla muutoksen kohteena olevaa henkilöstöä heidän arjessaan. Havainnoinnissa keskityttiin henkilöstön keskinäisiin keskusteluihin ja niissä ilmenneisiin tunnetiloihin ja ajatuksiin muutokseen liittyen. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimuksen kohteena oleva joukko käyttäytyi pääsääntöisesti muutosjohtamisen teorioissa esitetyillä tavoilla. He kokivat teorioiden mukaisia tunteita, teorioissa esitetyissä järjestyksissä. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella heikko sisäinen viestintä ja esihenkilötyön puutteet muutosprosessissa aiheutti voimakkaita negatiivisia tunteita prosessin aikana. Organisaatiomuutoksessa kaikkien organisaatioiden tulee aloittaa valmistelu hyvissä ajoin ja pohtia sen eri vaiheet etukäteen. Muutoksen suunnittelun keskiössä on viestintäsuunnitelma, esihenkilöiden tiedottaminen ja prosessin läpiviennin vastuut.