Asiakasprosessien palvelumallin kehittäminen Suomen Delfins ry:ssä
Kämäräinen, Laura (2024)
Kämäräinen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111328105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111328105
Tiivistelmä
Arviolta noin joka neljäs lapsi maailmanlaajuisesti kokee alaikäisenä jonkinlaista seksuaaliväkivaltaa. Käsittelemättömät seksuaalitraumat voivat aiheuttaa laajaa ja monimuotoista psyykkistä ja fyysistä haittaa vielä pitkällä aikuisuudessa. Aikuisväestössä on edellä mainitun arvion perusteella suurehko määrä lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneita, joten on tarpeellista kehittää toimivia avun ja tuen malleja, jotta ammattilaiset eri palveluissa osaisivat tarjota mahdollisimman vaikuttavaa apua tälle asiakasryhmälle.
Kehittämistyön toimeksiantaja Suomen Delfins ry:n palveluissa tuetaan lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneita aikuisia, mutta tuki on luonteeltaan lyhytkestoista. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, millainen apu on vaikuttavaa lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneelle Suomen Delfins ry:n palveluihin hakeutuessa. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhtenäinen toimintatapa Suomen Delfins ry:n asiakastyöhön, jotta asiakkaat saisivat yhdenmukaista ja mahdollisimman vaikuttavaa palvelua lyhytkestoisen tuen aikana.
Kehittämistyön kehittämismenetelminä käytettiin brainwriting-menetelmää sekä luotiin asiakasprofiilit empatiakartta-työkalua hyödyntäen. Kehittämismenetelmien avulla saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kehittämistyön tulosten mukaan vaikuttava apu lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneelle sisältää vakauttavaa työskentelyä sekä traumainformoitua työotetta. Palveluprosessin kehittäminen vaikuttavammaksi edellyttää systemaattista työskentelyä ja yhteisiä toimintatapoja. Asiakasprofiilit tuovat näkyväksi hiljaista tietoa erilaisten asiakastyyppien tarpeista, haasteista ja ominaispiirteistä. Asiakasprofiileista saatua tietoa voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa työskenneltäessä Suomen Delfins ry:ssä ja laajemminkin muissa palveluissa, joissa asiakkaina on lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneita henkilöitä. Kehittämistyön tuotoksena laadittiin kuvaus Suomen Delfins ry:n palvelumallista.
Kehittämistyön toimeksiantaja Suomen Delfins ry:n palveluissa tuetaan lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneita aikuisia, mutta tuki on luonteeltaan lyhytkestoista. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, millainen apu on vaikuttavaa lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneelle Suomen Delfins ry:n palveluihin hakeutuessa. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhtenäinen toimintatapa Suomen Delfins ry:n asiakastyöhön, jotta asiakkaat saisivat yhdenmukaista ja mahdollisimman vaikuttavaa palvelua lyhytkestoisen tuen aikana.
Kehittämistyön kehittämismenetelminä käytettiin brainwriting-menetelmää sekä luotiin asiakasprofiilit empatiakartta-työkalua hyödyntäen. Kehittämismenetelmien avulla saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kehittämistyön tulosten mukaan vaikuttava apu lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneelle sisältää vakauttavaa työskentelyä sekä traumainformoitua työotetta. Palveluprosessin kehittäminen vaikuttavammaksi edellyttää systemaattista työskentelyä ja yhteisiä toimintatapoja. Asiakasprofiilit tuovat näkyväksi hiljaista tietoa erilaisten asiakastyyppien tarpeista, haasteista ja ominaispiirteistä. Asiakasprofiileista saatua tietoa voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa työskenneltäessä Suomen Delfins ry:ssä ja laajemminkin muissa palveluissa, joissa asiakkaina on lapsena seksuaaliväkivaltaa kokeneita henkilöitä. Kehittämistyön tuotoksena laadittiin kuvaus Suomen Delfins ry:n palvelumallista.