Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Koulussa tapahtuvan asiakaspalvelun kehittäminen kauneudenhoitoalalle

Bly, Sari; Kokkonen, Mari (2024)

 
Avaa tiedosto
Bly_Kokkonen.pdf (2.402Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Bly, Sari
Kokkonen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111628429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden tekemää koulussa tapahtuvaa asiakaspalvelun oppimista ja sen ohjaamista. Kehittämistyö aloitettiin vuoden 2023 aikana. Tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden asiakaspalvelun osaamisen tilannetta ja sen suurimpia haasteita. Ammatillisten opettajien näkökulmasta asiakaspalvelun ohjaamisessa haasteita oli monia, ja eri asiat vaativat ohjaamista, kuin muutamaa vuotta aiemmin.

Kauneudenhoitoalan ammatillisille opettajille tehdyn kyselyn tavoitteena oli kartoittaa opettajien kokemuksia opiskelijoiden asiakaspalvelun ohjaamisesta. Näin saatiin koottua asiasta tämänhetkiset tarpeet ja kehittämisen kohteet. Kehittämistyössä nousi esille, että opiskelijoilla on haasteita asiakkaan kohtaamisessa ja erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa.

Johtopäätöksenä todettiin, että opiskelijoiden asiakaspalvelun ohjaus painottuu nyt enemmän työelämätaitojen ohjaukseen. Tähän oli tavoitteena löytää kehittämiskeinoja ja materiaaleja opettajien työn tueksi opetukseen ja ohjaamiseen. Työtä jatkettiin toisella kehittämiskyselyllä vuoden 2024 alussa ammatillisen oppimistuen henkilöstölle. Kehittämistyön lopputuloksena oli kootut oppaat materiaaleista, joiden avulla voidaan kehittää koulussa tapahtuvaa asiakaspalvelun oppimista. Näiden avulla opiskelijoiden asiakaspalvelutilanteita voidaan harjoittaa opiskeluryhmissä, ennen varsinaista asiakaspalvelua. Tietoperustassa käsiteltiin ammatillista opiskelua ja opettamista sekä asiakaspalvelua yleisesti.

Tutkimuksen ja käytännön kokemuksen mukaan tarvetta on uudenlaiseen ja kehitettävään ohjaukseen. Tulevaisuuden työelämän ohjaamiseen tarvitaan uusia työkaluja. Opinnäytetyön tuotoksena koottiin oppaat, joissa on erilaisia materiaaleja koulussa tapahtuvan asiakaspalvelun opetuksen ja ohjaamisen tueksi. Oppaita on jo otettu käyttöön muutamissa oppilaitoksissa ja ne on todettu hyödyllisiksi ja kehitettäviksi eteenpäin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste