Netvisoriin integroitavan ostotilausohjelmiston käyttöönoton valmistelu ja prosessin luominen ostotilauksellisille laskuille
Inkala, Iida (2024)
Inkala, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329540
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka toimeksiantajana toimii Greenstep Oy. Greenstep Oy on laajan palveluvalikoiman konsulttitalo, jossa pääpalveluna on kirjanpidon palvelut. Greenstep Oy toimii Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Idea tähän työhön lähti Greenstep Oy:n asiakkaana olleen yrityksen kiinnostuksesta integroida kirjanpito-ohjelmisto Netvisoriin Netvisorin ulkopuolinen ostotilausohjelmisto Jamix. Jamix ei ollut tuttu toimeksiantajayrityksessä, joten sen mahdollinen käyttöönotto vaati taustatutkimuksen tekemistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä ohjelmiston käyttöönottaminen vaatii Greenstep Oy:ltä ja selvittää, millainen ostolaskuprosessi ostotilauksellisille laskuille luodaan. Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle malli Netvisorin ulkopuolisen ostotilausohjelmiston käyttöönoton valmisteluista sekä laatia ostolaskuprosessi ostotilauksellisille laskuille. Näin toimeksiantajan on helppo toimia jatkossa, kun muut asiakkaat haluavat ottaa käyttöön erillisen ostotilausohjelmiston.
Tämän työn tietoperustassa perehdyttiin ostolaskuprosessiin, ostolaskuprosessin automatisoimiseen sekä prosessien kuvaamiseen ja kehittämiseen. Lähestymistapana työssä käytettiin tapaustutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin havainnointia, dokumenttianalyysia sekä haastatteluita. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla selvitettiin työssä mukana olleen asiakkaan nykyinen ostolaskuprosessi. Mallin ja uuden ostolaskuprosessin luomisessa hyödynnettiin dokumenttianalyysia ja haastatteluja.
Työn lopputuloksena saatiin selkeä käsitys asiakkaan nykyisestä ostolaskuprosessista ja ehdotelmia uudesta ostotilauksellisesta ostolaskuprosessista. Lisäksi saatiin hyvä käsitys siitä, miten asiakas toivoo hyötyvänsä ostotilausohjelmiston käyttöönotosta ja sen integroimisesta Netvisoriin. Dokumenttianalyysista saatujen tietojen sekä asiantuntijahaastattelun pohjalta saatiin myös luotua konkreettinen ja napakka malli Netvisorin ulkopuolisen ostotilausohjelmiston käyttöönoton valmisteluihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä ohjelmiston käyttöönottaminen vaatii Greenstep Oy:ltä ja selvittää, millainen ostolaskuprosessi ostotilauksellisille laskuille luodaan. Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle malli Netvisorin ulkopuolisen ostotilausohjelmiston käyttöönoton valmisteluista sekä laatia ostolaskuprosessi ostotilauksellisille laskuille. Näin toimeksiantajan on helppo toimia jatkossa, kun muut asiakkaat haluavat ottaa käyttöön erillisen ostotilausohjelmiston.
Tämän työn tietoperustassa perehdyttiin ostolaskuprosessiin, ostolaskuprosessin automatisoimiseen sekä prosessien kuvaamiseen ja kehittämiseen. Lähestymistapana työssä käytettiin tapaustutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin havainnointia, dokumenttianalyysia sekä haastatteluita. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla selvitettiin työssä mukana olleen asiakkaan nykyinen ostolaskuprosessi. Mallin ja uuden ostolaskuprosessin luomisessa hyödynnettiin dokumenttianalyysia ja haastatteluja.
Työn lopputuloksena saatiin selkeä käsitys asiakkaan nykyisestä ostolaskuprosessista ja ehdotelmia uudesta ostotilauksellisesta ostolaskuprosessista. Lisäksi saatiin hyvä käsitys siitä, miten asiakas toivoo hyötyvänsä ostotilausohjelmiston käyttöönotosta ja sen integroimisesta Netvisoriin. Dokumenttianalyysista saatujen tietojen sekä asiantuntijahaastattelun pohjalta saatiin myös luotua konkreettinen ja napakka malli Netvisorin ulkopuolisen ostotilausohjelmiston käyttöönoton valmisteluihin.