Paloturvallisuusoppia kännykällä
Oliva, David; Halme, Tony (2024)
Oliva, David
Halme, Tony
Palo- ja pelastustieto ry
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112696782
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112696782
Tiivistelmä
Paloturvallisuutta voi oppia myös kännykällä. Seikelän koulussa Maskussa oppilaat perehtyvät innostuneesti kännykkä kädessä paloturvallisuuteen.Kuutosluokkalainen Miina Leskinen pitää peliä hauskana ja opettavaisena.”Sammutusminipeli oli ehdottomasti paras osa. Olen mukana VPK:ssa, joten osaisin oikeastikin sammuttaa palon”, hän kertoo innostuneesti.Kolmasluokkalaiset Valtteri Nummela ja Minea Ekman kehuvat peliä.”Oli helppo pelata, hahmoa oli helppo ohjata”, Valtteri kiittelee.
”Aluksi hahmon ohjaaminen oli hankalaa, mutta kun siihen tottui, se oli helppoa”, Minea kertoo.Kolmannen luokan opettaja Marjo Tuomela pitää peliä mielenkiintoisena tapana oppia.”Peli oli tosi innostava oppilaille, eikä siinä ollut mitään ikäviä asioita. Tekemällä oppiminen jää paremmin mieleen.”Virpa2-hankkeen tavoitteena oli kehittää uusia tapoja opettaa paloturvallisuutta. Lopputulos on ilmainen digitaalinen pedagoginen oppimisympäristö, mobiilipeli Virpa-palomestari. Se hyödyntää lisättyä todellisuutta ja konenäköteknologiaa interaktiivisen oppimiskokemuksen luomiseksi.
”Aluksi hahmon ohjaaminen oli hankalaa, mutta kun siihen tottui, se oli helppoa”, Minea kertoo.Kolmannen luokan opettaja Marjo Tuomela pitää peliä mielenkiintoisena tapana oppia.”Peli oli tosi innostava oppilaille, eikä siinä ollut mitään ikäviä asioita. Tekemällä oppiminen jää paremmin mieleen.”Virpa2-hankkeen tavoitteena oli kehittää uusia tapoja opettaa paloturvallisuutta. Lopputulos on ilmainen digitaalinen pedagoginen oppimisympäristö, mobiilipeli Virpa-palomestari. Se hyödyntää lisättyä todellisuutta ja konenäköteknologiaa interaktiivisen oppimiskokemuksen luomiseksi.