Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma

Haavisto, Tuukka (2024)

 
Avaa tiedosto
Haavisto_Tuukka.pdf (410.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Haavisto, Tuukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630462
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä helposti ymmärrettävä ja toteutettava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Markkinointisuunnitelma on laadittu Facebook ja Instagram-sovelluksia varten. Toimeksiantaja on Etelä-Pohjanmaalla toimiva rengasliikeketju Rengasmesta Oy. Somemarkkinointisuunnitelman tarkoituksena on saada lisättyä yrityksen somekanavien seuraaja määrää, vahvistaa brändiä ja tavoittaa sekä uusia että vanhoja asiakkaita.

Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoja. Tutkimuksen tietoperusta käsittelee perinteistä markkinointia, digimarkkinointia, somemarkkinointia, sosiaalista mediaa sekä markkinoinnin suunnittelua. Aineisto kerättiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista, verkkolähteistä, yrityksen dokumenteista ja käytettävissä olevasta datasta sekä teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu tehtiin yrityksen toimitusjohtajalle.

Teorian pohjalta sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa lähdettiin tekemään SOSTAC-mallia hyödyntämällä. Toimeksiantajalle tehtiin lähtötilanneanalyysi, asiakasanalyysi ja kilpailija-analyysi. Lopuksi vielä kasattiin näistä tiedoista SWOT-analyysi. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, mitä tavoitteita somemarkkinoinnille asetetaan ja siihen käytettäviä resursseja sekä minkälaista sisältöä sosiaaliseen mediaan halutaan tehdä. Tavoitteet laadittiin SMART-mallia hyödyntämällä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin vuosikello sekä viikkokohtainen suunnitelma ensimmäiselle kuukaudelle.

Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma voidaan ottaa toimeksiantajan käyttöön sellaisenaan. Somemarkkinointisuunnitelmaa voidaan tulevaisuudessa kehittää haastattelemalla sisältöä koskeviin kysymyksiin yrityksen asiakkaita ja henkilökuntaa. Lisäksi viikkotason suunnitelmaan voi lisätä tai poistaa julkaisuja yrityksen resurssien mukaan. Jatkossa voidaan myös tutkia, miten markkinointisuunnitelma on toiminut ja onko sillä päästy suunniteltuihin tavoitteisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste