Helsinkiläisten elektronisen musiikin klubien vetovoiman kehittäminen
Nurminen, Samu (2024)
Nurminen, Samu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa helsinkiläisten elektroniseen musiikkiin keskittyvien klubien vetovoimaa ja tarjota ehdotuksia toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, ja sen tilaaja on Kuudeslinja Oy.
Tietopohja käsittelee elektronisen musiikin, erityisesti housen ja teknon, juuria sekä varhaisia vaiheita Helsingissä, klubikulttuurin ominaispiirteitä ja markkinointia elektronisen musiikin kontekstissa.
Tutkimusaineistoa varten vertailin helsinkiläisten konemusiikkiklubien markkinointia, toteutin kyselylomakkeen klubien asiakkaille ja haastattelin kahta Helsingin klubikulttuurin parissa työskentelevää henkilöä.
Tutkimustulokset vastaavat pitkälti sitä, mitä klubikulttuurista on kirjoitettu ja puhuttu viime aikoina. Yksi keskeinen johtopäätös onkin, että tämän hetken suurimpina haasteina koko toimialalla maailmanlaajuisesti ovat yleinen taloustilanne ja muutokset kulutustottumuksissa.
Alan haastavasta tilanteesta huolimatta tutkimus antoi kuitenkin paljon ideoita paikallisten klubien toiminnan kehittämiseen esimerkiksi markkinoinnin ja uudenlaisten klubikonseptien kautta.
Tietopohja käsittelee elektronisen musiikin, erityisesti housen ja teknon, juuria sekä varhaisia vaiheita Helsingissä, klubikulttuurin ominaispiirteitä ja markkinointia elektronisen musiikin kontekstissa.
Tutkimusaineistoa varten vertailin helsinkiläisten konemusiikkiklubien markkinointia, toteutin kyselylomakkeen klubien asiakkaille ja haastattelin kahta Helsingin klubikulttuurin parissa työskentelevää henkilöä.
Tutkimustulokset vastaavat pitkälti sitä, mitä klubikulttuurista on kirjoitettu ja puhuttu viime aikoina. Yksi keskeinen johtopäätös onkin, että tämän hetken suurimpina haasteina koko toimialalla maailmanlaajuisesti ovat yleinen taloustilanne ja muutokset kulutustottumuksissa.
Alan haastavasta tilanteesta huolimatta tutkimus antoi kuitenkin paljon ideoita paikallisten klubien toiminnan kehittämiseen esimerkiksi markkinoinnin ja uudenlaisten klubikonseptien kautta.