Merivartioston kunnossapitokyvyn nykytilan määrittäminen ja kehittäminen
Jyrä, Sakari (2024)
Jyrä, Sakari
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Rajavartiolaitoksen merellisen kaluston kunnossapitokyvyn määrittäminen ja kehittäminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kunnossapidon vallitseva nykytila ja siinä ilmenevät puutteet. Lisäksi tavoitteena oli esittää tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta kehitystoimenpiteitä.
Teoriapohjan rakentamiseksi työssä tarkasteltiin kunnossapitoa yleisellä tasolla sekä erilaisia kunnossapitostrategioita. Rajavartiolaitosta tutkittiin toimintaympäristönä ja organisaation kunnossapidolle määritettiin painoarvot. Tutkittavan aineiston lisäämiseksi tutkimusmenetelminä käytettiin vierailuja ja kyselyä. Vierailut toteutettiin samalla tutustumisena merivartioston toimintaan ja avoimina haastatteluina henkilöstölle. Kysely tehtiin verkkokyselynä huoltoon osallistuvalle henkilöstölle.
Tutkimuksen tulosten mukaan puutteina kunnossapitotoiminnassa olivat yhteisen ohjeistuksen puute merivartioasemilla, henkilöstön koulutustasot ja ongelmat resurssien hallinnassa. Näihin esitettiin kehitysehdotuksena toimenpiteitä, joiden tavoitteena oli luotettavuuden parantaminen ja kustannusten pienentäminen. Kehitystoimenpiteiksi ehdotettiin merivartioasemien huoltotoimenpiteiden kohdistamista, kuntoon perustuvan kunnossapidon lisäämistä, kaluston kriittisyysluokittelun käyttöönottoa ja henkilöstön koulutuksen lisäämistä. The subject of the Bachelor’s thesis was defining and improving the maintenance capability of maritime equipment in the Finnish border guard. The goal of the study was to ascertain the prevailing present state of maintenance and its shortcomings. The goal was also to offer suggestions for improvement based on the results of the study.
To build a theory base, varying maintenance strategies and maintenance in general were examined. The operating environment in the Finnish coast guard was examined and priorities for maintenance in the organization were determined. To add usable material for the study, visitations and a survey were used as research methods. Visitations were simultaneously an introduction to the Finnish coast guard’s activities and open interviews with the personnel. The survey was conducted as a web survey directed at maintenance personnel.
The results of the study showed that lack of common instructions on coast guard stations, personnels level of training and problems in resource management were shortcomings in maintenance activities. Improvement suggestions to these shortcomings were offered to improve the reliability and to reduce costs. Proposed improvement suggestions were focusing maintenance at coast guard stations, increasing condition-based maintenance, deploying a priority classification to equipment and increasing employee training.
Teoriapohjan rakentamiseksi työssä tarkasteltiin kunnossapitoa yleisellä tasolla sekä erilaisia kunnossapitostrategioita. Rajavartiolaitosta tutkittiin toimintaympäristönä ja organisaation kunnossapidolle määritettiin painoarvot. Tutkittavan aineiston lisäämiseksi tutkimusmenetelminä käytettiin vierailuja ja kyselyä. Vierailut toteutettiin samalla tutustumisena merivartioston toimintaan ja avoimina haastatteluina henkilöstölle. Kysely tehtiin verkkokyselynä huoltoon osallistuvalle henkilöstölle.
Tutkimuksen tulosten mukaan puutteina kunnossapitotoiminnassa olivat yhteisen ohjeistuksen puute merivartioasemilla, henkilöstön koulutustasot ja ongelmat resurssien hallinnassa. Näihin esitettiin kehitysehdotuksena toimenpiteitä, joiden tavoitteena oli luotettavuuden parantaminen ja kustannusten pienentäminen. Kehitystoimenpiteiksi ehdotettiin merivartioasemien huoltotoimenpiteiden kohdistamista, kuntoon perustuvan kunnossapidon lisäämistä, kaluston kriittisyysluokittelun käyttöönottoa ja henkilöstön koulutuksen lisäämistä.
To build a theory base, varying maintenance strategies and maintenance in general were examined. The operating environment in the Finnish coast guard was examined and priorities for maintenance in the organization were determined. To add usable material for the study, visitations and a survey were used as research methods. Visitations were simultaneously an introduction to the Finnish coast guard’s activities and open interviews with the personnel. The survey was conducted as a web survey directed at maintenance personnel.
The results of the study showed that lack of common instructions on coast guard stations, personnels level of training and problems in resource management were shortcomings in maintenance activities. Improvement suggestions to these shortcomings were offered to improve the reliability and to reduce costs. Proposed improvement suggestions were focusing maintenance at coast guard stations, increasing condition-based maintenance, deploying a priority classification to equipment and increasing employee training.