Pedagogisia näkökulmia kansalaistaitojen opettamiseen
Kilja, Päivi; Virkkula, Esa (2024)
Kilja, Päivi
Virkkula, Esa
Editoija
Piirainen, Henri
Laitinen, Katri
Vedenkannas, Virpi
Kansalaisopistojen liitto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120399113
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120399113
Tiivistelmä
Kansalaistaitoja voidaan kutsua metataidoiksi. Niillä on laaja vaikutus eri elämänalueisiin, kuten henkilökohtaiseen kehittymiseen, työllistymiseen sekä kestävään elämäntapaan
ja yhteiskunnallisen osallistumiseen. Opettaja voi vaikuttaa kansalaistaitojen oppimiseen
paitsi sisältövalintojen myös pedagogisten ratkaisujen avulla. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millä perusteilla ja miten opettaja voi edistää näiden olennaisten taitojen oppimista käyttämällä opiskelijalähtöisiä toimintatapoja.
ja yhteiskunnallisen osallistumiseen. Opettaja voi vaikuttaa kansalaistaitojen oppimiseen
paitsi sisältövalintojen myös pedagogisten ratkaisujen avulla. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millä perusteilla ja miten opettaja voi edistää näiden olennaisten taitojen oppimista käyttämällä opiskelijalähtöisiä toimintatapoja.