Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointikampanjan ohjeistuksen suunnittelu päätöksenteon ilmiöitä hyödyntäen

Haapaniemi, Saara; Eerola, Maria (2024)

 
Avaa tiedosto
Eerola_Haapaniemi.pdf (2.404Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Haapaniemi, Saara
Eerola, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332181
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten päätöksenteon ilmiöitä hyödyntämällä markkinointikampanjoiden suunnittelua voidaan edistää, ja miten tätä tietoperustaa voidaan hyödyntää tehostamaan toimeksiantajayrityksen uusasiakashankintaa. Toimeksiantajayritys on alallaan pieni toimija, jonka haasteena ovat rajalliset resurssit. Lähtötilanteessa yritys on hyödyntänyt myynnin kasvattamiseen lähinnä henkilökohtaista myyntityötä ja suosituksia. Tutkimuskysymyksenä selvitetään, miten asiakkaan ostopäätösprosessia voidaan helpottaa, ja miten siihen voidaan vaikuttaa tuuppausajatteluun perustuvien toimenpiteiden avulla päätöksenteon ilmiöitä hyödyntäen. Apututkimuskysymyksenä tutkitaan, mitkä tekijät, tilanteet tai päätöksenteon hajautuneisuus vaikuttavat asiakkaiden päätöksentekoon ostoprosessissa.

Tavoitteeseen pääsemiseksi selvitetään ensin kohderyhmän päätöksentekoprosessi eliittiotantaan perustuvien teemahaastatteluiden avulla, ja pyritään tunnistamaan siihen vaikuttavia tekijöitä ja tilanteita, päätöksenteon hajautuneisuutta sekä näissä esiintyviä päätöksenteon ilmiöitä. Tämän jälkeen hyödynnetään pullonkaula-analyysia tunnistamaan niitä tekijöitä, jotka hidastavat tai estävät päätöksentekoa, ja niitä vinoumia ja heuristiikkoja, jotka voivat näihin vaikuttaa. Analyysin pohjalta kehitetään tuuppausajatteluun perustuvia toimenpiteitä, jotka voivat sujuvoittaa asiakaskohderyhmän ostopäätösprosessia ja samalla ohjata päätöksentekoa pakottamatta toivottuun suuntaan. Tulosten, niiden analyysin ja kehitettyjen toimenpiteiden pohjalta luodaan ohjeistus markkinointikampanjan suunnittelulle, jota hyödyntämällä toimeksiantajayritys tai vastaavien alojen pienet toimijat voivat saada enemmän markkinointikampanjoistaan irti ilman suuria markkinointibudjetteja.

Tutkimuksen tuloksena ymmärrettiin, että keskeisimpänä valintakriteerinä asiakaskohderyhmällä on luottamus palveluntarjoajaan. Tutkimuksesta selvisi myös, miten luottamus muodostuu ja millaiset vinoumat ja heuristiikat luottamuksen syntyyn tai sen menetykseen vaikuttavat. Opinnäytetyön tuotoksena syntyvä ohjeistus markkinointikampanjoiden suunnitteluun toimii ohjenuorana toimeksiantajayrityksen tulevissa markkinointikampanjoissa uusasiakkaiden hankintaan. Ohjeistus muodostetaan teoriapohjan ja asiakashaastattelujen pohjalta luotavan asiakkaiden päätöskäyttäytymismallin perusteella, sekä huomioimalla valintamuotoilun, tuuppausten ja päätöksenteon ilmiöiden mahdollisuuksia. Kehitystyön osana luodut toimenpiteet auttavat sujuvoittamaan asiakaskohderyhmän ostopäätösprosessia niin, että luottamus palveluntarjoajaan pääsee rakentumaan. Nämä toimenpiteet liittyvät pääosin tiedon selkeämpään esittelyyn, tiedon helppoon, ajankohtaiseen ja entistä laajempaan saatavuuteen sekä tehokkaaseen ja mietittyyn viestintään. Ne voidaan kategorioida kolmeen pääkohtaan: tiedon passiivinen jakaminen, tiedon aktiivinen jakaminen ja luottamuksen rakentaminen viestinnällä. Tutkimuksen tulokset ja sen pohjalta kehitetyt tuotokset ovat olleet toimeksiantoyritykselle merkityksellisiä heti tuotosten valmistumisen jälkeen, ja niiden pohjalta on otettu yritykselle käyttöön uusia käytäntöjä.

Asiasanat: markkinointikampanja tehostaminen, ostopolku, ostopäätösprosessi, pullonkaula-analyysi, päätöksenteon ilmiöt
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste