Opas yritykselle onnistuneeseen vaikuttajakampanjaan
Hämäläinen, Heidi (2024)
Hämäläinen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Behind Median yritysasiakkaille informatiivinen ja selkeä opas, jonka avulla lukijat saavat kattavan kokonaiskuvan vaikuttajamarkkinoinnin prosesseista ja ymmärtävät, miten eri vaiheet vaikuttavat kampanjan lopputulokseen. Oppaan tarkoituksena oli madaltaa kynnystä vaikuttajayhteistyön aloittamiseen, erityisesti yrityksille, jotka eivät ole aiemmin toteuttaneet vaikuttajakampanjoita. Samalla pyrittiin vahvistamaan luottamusta vaikuttajamarkkinointiin ja esittelemään kampanjan keskeiset vaiheet helposti ymmärrettävässä muodossa.
Kehittämistehtävänä oli laatia opas, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja selkeitä toimintamalleja vaikuttajamarkkinoinnin toteutukseen. Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui vaikuttajamarkkinoinnin osuudesta yritysten kokonaisvaltaisessa markkinointistrategiassa sekä kampanjan toteutuksen ja onnistumisen mittaamisen teemoista. Tietoperustan pohjalta toteutettiin laadullinen teemahaastattelu, jonka avulla saatiin syventävää tietoa oppaan kehittämiseen.
Toiminnallisena opinnäytetyönä syntyi selkeä ja jäsennelty opas, joka helpottaa erityisesti vaikuttajayhteistyön ensiaskeleiden ottamista. Toimeksiantajana toimiva yritys arvioi oppaan hyödylliseksi ja käytännölliseksi välineeksi asiakkailleen. Oppaan avulla voidaan tehostaa työskentelyä ja tarjota yrityksille selkeät suuntaviivat vaikuttajakampanjoiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyö nosti esiin myös uusia kehitysehdotuksia vaikuttajamarkkinoinnin strategioiden edelleen hiomiseksi.
Kehittämistehtävänä oli laatia opas, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja selkeitä toimintamalleja vaikuttajamarkkinoinnin toteutukseen. Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui vaikuttajamarkkinoinnin osuudesta yritysten kokonaisvaltaisessa markkinointistrategiassa sekä kampanjan toteutuksen ja onnistumisen mittaamisen teemoista. Tietoperustan pohjalta toteutettiin laadullinen teemahaastattelu, jonka avulla saatiin syventävää tietoa oppaan kehittämiseen.
Toiminnallisena opinnäytetyönä syntyi selkeä ja jäsennelty opas, joka helpottaa erityisesti vaikuttajayhteistyön ensiaskeleiden ottamista. Toimeksiantajana toimiva yritys arvioi oppaan hyödylliseksi ja käytännölliseksi välineeksi asiakkailleen. Oppaan avulla voidaan tehostaa työskentelyä ja tarjota yrityksille selkeät suuntaviivat vaikuttajakampanjoiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyö nosti esiin myös uusia kehitysehdotuksia vaikuttajamarkkinoinnin strategioiden edelleen hiomiseksi.