Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö : matkalla asiantuntijaksi
Salonpää, Tuomas (2024)
Salonpää, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332412
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö seuraa kymmenen viikon ajan teknisen asiantuntijan työnkuvaa ja samalla kehitystä yhdessä Suomen suurimmista LVI-tukkuliikkeistä. Tavoitteena oli edistyä asiantuntijatehtävissä ja samaan aikaan tuoden toimeksiantajalle kehitysehdotuksia organisaation toimintaympäristön parantamiselle. Tarkoituksena oli oman ammattitaidon kehittäminen laaja-alaisessa asiantuntijatehtävässä hyödyntäen omia pohdintoja, viitata teoriaan sekä syventyä omaan osaamiseen kirjoittajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö suoritettiin autoetnografia-menetelmää hyödyntäen päiväkirjan muodossa, jossa havainnointi ja tutkiskelu olivat keskeisiä elementtejä työyhteisön toiminnassa ja kehittämisessä. Päiväkirjaa kirjoitettiin kymmenen viikon ajan alkaen viikon tavoitteista aina päiväkohtaiseen raportointiin ja lopuksi viikkoanalyyseihin. Viikkojen teemat olivat erilaisia joka viikolla ja analyyseissa tuotiin esille viikon aikana tulleet tapahtumat sekä kirjoittajan omat pohdinnat viikolta peilaten erilaisiin lähteisiin ja tuoden mahdollisia kehitysideoita.
Lopputuloksena opinnäytetyön kirjoittajan oma osaaminen kehittyi kymmenen viikon aikana useilla eri osa-alueilla ja toimeksiantajalle löytyi kehittämisideoita sekä parempi näkemys teknisen asiantuntijan työnkuvasta ja sen vaatimuksista. Työtehtävässä kehittyminen ei loppunut tähän kymmeneen viikkoon vaan se jatkuu päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön jälkeen pitkälle tulevaisuuteen, sillä ala kehittyy koko ajan. Opinnäytetyön aikana tulleiden pohdintojen avulla kirjoittaja voi hyödyntää osaamistaan työelämässä sekä pystyy suunnittelemaan työn sujuvuutta paremmin.
Opinnäytetyö suoritettiin autoetnografia-menetelmää hyödyntäen päiväkirjan muodossa, jossa havainnointi ja tutkiskelu olivat keskeisiä elementtejä työyhteisön toiminnassa ja kehittämisessä. Päiväkirjaa kirjoitettiin kymmenen viikon ajan alkaen viikon tavoitteista aina päiväkohtaiseen raportointiin ja lopuksi viikkoanalyyseihin. Viikkojen teemat olivat erilaisia joka viikolla ja analyyseissa tuotiin esille viikon aikana tulleet tapahtumat sekä kirjoittajan omat pohdinnat viikolta peilaten erilaisiin lähteisiin ja tuoden mahdollisia kehitysideoita.
Lopputuloksena opinnäytetyön kirjoittajan oma osaaminen kehittyi kymmenen viikon aikana useilla eri osa-alueilla ja toimeksiantajalle löytyi kehittämisideoita sekä parempi näkemys teknisen asiantuntijan työnkuvasta ja sen vaatimuksista. Työtehtävässä kehittyminen ei loppunut tähän kymmeneen viikkoon vaan se jatkuu päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön jälkeen pitkälle tulevaisuuteen, sillä ala kehittyy koko ajan. Opinnäytetyön aikana tulleiden pohdintojen avulla kirjoittaja voi hyödyntää osaamistaan työelämässä sekä pystyy suunnittelemaan työn sujuvuutta paremmin.