Höyrylaivojen vastuullisuus
Pöntinen, Kiia (2024)
Pöntinen, Kiia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432778
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää, onko höyrylaivat vastuullisempia kuin nykypäivän laivat. Lähemmin tarkastellessa on tullut ilmi, että höyrylaivoissa on 3 eri käymistapaa: öljyllä käyvää, haloilla käyvää sekä hiilillä käyvää. Pääasiallisena tarkoituksena on kirjoittajan ymmärryksen syventäminen laivaliikenteen eri polttoaineita kohtaan sekä höyrylaivojen toimintamekanismiin.
Opinnäytetyössä toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja opinnäytetyön materiaali on kerätty internetistä. Höyrylaivojen ja laivojen polttoaineista tietoa on hajallaan monissa eri lähteissä ja tässä opinnäytetyössä niitä on kerätty yhteen. Opinnäytetyöhön on kerätty käytössä olevia polttoaineita, sekä mahdollisesti tulevaisuudessa käytössä olevia vähäpäästöisiä taikka jopa päästöttömiä polttoaineita.
Keskeisiä käsitteitä tässä työssä on eri polttoaineet, joita höyrylaivoissa sekä nykyajan laivoissa käytetään. Yksi keskeisimmistä käsitteistä on myös vastuullisuus.
Teoreettisen viitekehyksen eli teoriaosuuden avulla avattiin höyrylaivojen mekanismia, erilaisia ja käytetyimpiä polttoaineita eri laivoissa sekä avattiin höyrylaivojen historiaa. Teoriaosuuden avulla avattiin myös vastuullisuuden käsitettä, ja nostettiin esille Kestävän kehityksen tavoite 14, joka käsittelee merten ja merten tarjoamien luonnonvarojen sekä niiden kestävän käytön edistämistä. Teoriaosuuden avulla avattiin myös Unescon Ocean Decade ohjelmaa.
Tutkimuksessa ei tullut selkeästi julki, kumpi olisi enemmän vastuullinen, sillä höyrylaivojen vastuullisuudesta ja niiden polttoaineista ei ole paljoakaan tietoa. Nykyajan laivoista, kuten matkustajalaivojen polttoaineista voisi kirjoittaa enemmänkin tietoa. Jatkotutkimukselle on tarvetta erityisesti höyrylaivojen polttoaineiden suhteen, sekä niiden käytölle tulevaisuudessa. Jatkotutkimukselle koskien höyrylaivojen polttoaineita, olisi tarvetta, sillä laivaliikenne on myös tärkeää niin matkailun kuin erilaisten irtolastien kuljettamisen suhteen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Puumalan Veneseura, ja toimeksiantaja halusi tietää onko heidän S/S Wennonsa vastuullisempi kuin nykyajan laivat. Toimeksiantaja halusi myös selvittää samalla, onko heidän toimintansa sosiokulttuurisesti hyvä vai huono.
Opinnäytetyössä toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja opinnäytetyön materiaali on kerätty internetistä. Höyrylaivojen ja laivojen polttoaineista tietoa on hajallaan monissa eri lähteissä ja tässä opinnäytetyössä niitä on kerätty yhteen. Opinnäytetyöhön on kerätty käytössä olevia polttoaineita, sekä mahdollisesti tulevaisuudessa käytössä olevia vähäpäästöisiä taikka jopa päästöttömiä polttoaineita.
Keskeisiä käsitteitä tässä työssä on eri polttoaineet, joita höyrylaivoissa sekä nykyajan laivoissa käytetään. Yksi keskeisimmistä käsitteistä on myös vastuullisuus.
Teoreettisen viitekehyksen eli teoriaosuuden avulla avattiin höyrylaivojen mekanismia, erilaisia ja käytetyimpiä polttoaineita eri laivoissa sekä avattiin höyrylaivojen historiaa. Teoriaosuuden avulla avattiin myös vastuullisuuden käsitettä, ja nostettiin esille Kestävän kehityksen tavoite 14, joka käsittelee merten ja merten tarjoamien luonnonvarojen sekä niiden kestävän käytön edistämistä. Teoriaosuuden avulla avattiin myös Unescon Ocean Decade ohjelmaa.
Tutkimuksessa ei tullut selkeästi julki, kumpi olisi enemmän vastuullinen, sillä höyrylaivojen vastuullisuudesta ja niiden polttoaineista ei ole paljoakaan tietoa. Nykyajan laivoista, kuten matkustajalaivojen polttoaineista voisi kirjoittaa enemmänkin tietoa. Jatkotutkimukselle on tarvetta erityisesti höyrylaivojen polttoaineiden suhteen, sekä niiden käytölle tulevaisuudessa. Jatkotutkimukselle koskien höyrylaivojen polttoaineita, olisi tarvetta, sillä laivaliikenne on myös tärkeää niin matkailun kuin erilaisten irtolastien kuljettamisen suhteen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Puumalan Veneseura, ja toimeksiantaja halusi tietää onko heidän S/S Wennonsa vastuullisempi kuin nykyajan laivat. Toimeksiantaja halusi myös selvittää samalla, onko heidän toimintansa sosiokulttuurisesti hyvä vai huono.